Mezinárodní filmový festival v Karlových Varech opět oživí ulice lázeňského města a nabídne návštěvníkům a především fanouškům filmu jeden z největších kulturních zážitků v tuzemsku. Po loňském 55. ročníku se festival vrací do standardního červencového termínu a bez covidových omezení.
Oficiální vizuál od Jonatana Kuny a Zuzany Lednické ze Studia Najbrt je barevnou ilustrací, která je odkazem na dlouholetou historii dění na karlovarské kolonádě, kde můžeme spatřit odkazy na několik ikonických filmů a postav, ale i budov v jejichž kulisách se festival každoročně odehrává. Fanoušky černobílého vizuálu, který již několik let vévodí estetice festivalu, jistě uklidní, že oficiální plakát má kromě živých a poutavých barev také verzi černobílou.
HOSTÉ
I letos festival přivítá několik významných českých i zahraničních hostů. Na slavnostním zakončení 56. ročníku karlovarského festivalu převezme Křišťálový glóbus za mimořádný umělecký přínos světové kinematografii australský herec Geoffrey Rush, kterého můžete znát z filmů Zamilovaný Shakespeare (Shakespeare in Love, 1998) nebo Záře (Shine, 1996). Cenu prezidenta MFF Karlovy Vary převezme Benicio Del Toro. Americký herec a producent spolupracoval s režisérskými jmény jako je Terry Gilliam, Steven Soderbergh, Guy Ritchie, Alejandro González Iñárritu nebo Denis Villeneuve. Z halasnějších jmen zahraniční produkce doplní Geoffreyho Rushe a Benicia Del Tora americký herec, scenárista a režisér Liev Schreiber známý především seriálem Ray Donovan, za který byl několikrát nominován na cenu Emmy. Cenu určenou pro významné osobnosti české kinematografie obdrží herec a dramatik Boleslav Polívka, který mimo jiné spolupracoval s Věrou Chytilovou na pětici titulů, z čehož jedním je dnes již kultovní tragikomedie Dědictví aneb Kurvahošigutentág (1992).
Tradičně chybět nebude i nespočet delegací k uváděným filmů. S filmem Zapomenutá země (Volaða Land, 2022) uvedeným na letošním festivalu v Cannes v sekci Un certain regard dorazí islandský režisér Hlynur Pálmason. Dokumentární snímek o vybuchujících sopkách a dynamice unikátního vztahu dvou vědců přijede představit americká dokumentaristka Sara Dosa. Režisér Denis Côté známý publiku karlovarského festivalu filmy Vic+Flo viděly medvěda (2013) a Zůstává tvou radostí (2014) přiveze novinku Takové to léto (Un été comme ça, 2022) prozkoumávající ženskou sexualitu.
PROGRAM
Festival zahájí italský romantický film režiséra Paola Genovese Superhrdinové (Supereroi, 2022) o vztahu kreslířky komiksů a teoretického fyzika. Tečkou za 56. ročníkem bude výstřední fantasy snímek George Millera Tři tisíce let touhy (Three Thousand Years of Longing, 2022) s Tildou Swinton a Idrisem Elbou v hlavních rolích. KVIFF vzdá poctu Jérômu Paillardovi, který po sedmadvaceti letech končí v pozici ředitele Marché du Film, kde stál při zrodu filmové databáze Cinando a nejdůležitějšího filmového trhu v Latinské Americe Ventana Sur. Uveden bude film Povodeň (L'Inondation, 1993) s Isabelle Hupert v hlavní roli, který Paillard produkoval. Jak již bývá zvykem karlovarský festival uvede ve spolupráci s NFA restaurovanou verzi zásadního titulu česko-slovenské nové vlny. Tentokrát půjde o filmovou adaptaci románu Milana Kundery Žert (1968) v režii Jaromila Jireše.
REDAKČNÍ VÝBĚR Z PROGRAMU:
Jako vždy pro Vás máme redakční výběr z pestrého programu festivalu napříč sekcemi. Kompletní program, včetně toho doprovodného, najdete na webu KVIFF.
ALL INCLUSIVE (Aftersun, 2022), režie: Charlotte Wells
Někdy v devadesátých letech, kdesi v tureckém přímořském resortu tráví dovolenou rozvedený mladý otec Calum (Paul Mescal) se skoro náctiletou dcerou Sophií (Francesca Corio). Debut Charlotte Wellsové, který patřil k nejpříjemnějším překvapením letošního Cannes, má nádech vzpomínky z dětství a nepotřebuje okázalá gesta k vystižení nepopsatelně intenzivních životních pocitů. (Zdroj: KVIFF)
Velká Británie, USA, 98 min Sekce: Horizonty
BLÍZKO (Close, 2022), režie: Lukas Dhont
Rémi a Léo jsou dva třináctiletí nerozluční kamarádi. Jejich intenzivní přátelství obnáší i neobvyklou fyzickou blízkost, která se stane terčem uštěpačných poznámek dospívajících spolužáků a nevratně naruší vztah Rémiho a Léa. Něžně intimní i tíživě bolestný snímek o dospívání mnozí považují za emocionální vrchol letošního festivalu v Cannes. Porota mu udělila Velkou cenu (ex aequo). (Zdroj: KVIFF)
Belgie, Francie, Nizozemsko, 105 min
Sekce: Horizonty
JOYLAND (2021), režie: Saim Sadiq
Haider je v tradičně uspořádané rodině tím nejníže postaveným členem. Zatímco jeho manželka chodí do práce, on zajišťuje chod domácnosti. Pod tlakem rodiny je ale nucen hledat si práci, kterou nachází v taneční skupině charismatické trans umělkyně Biby. Ochromující romance na sebe nenechá dlouho čekat. Explozivní, barevná, energická, humorná i smutná kronika jednoho nepravděpodobného milostného vzplanutí. (Zdroj: KVIFF)
Pákistán, 126 min
Sekce: Horizonty
KORZET (Corsage), režie: Marie Kreutzer
Je rok 1877 a Alžběta Bavorská slaví čtyřicátiny. Podobně jako její tělo svírá těsný korzet, i její osobnost dusí svazující život na vídeňském dvoře. Mýtus císařovny Sissi se vrací, tentokrát v podání Vicky Krieps, která exceluje v důvtipném kostýmním dramatu o neklidné ženě, toužící po svobodě a emancipaci. (Zdroj: KVIFF)
Rakousko, Lucembursko, Německo, Francie, 113 min
Sekce: Horizonty
LYNCH/OZ (2022), režie: Alexandre O. Philippe
Ve svém nejnovějším snímku hledá jeden z největších filmových fanoušků a zároveň znalců dějin kinematografie mezi filmaři Alexandre O. Philippe (78/52 nebo Paměť – zrod Vetřelce) odpověď na otázku, do jaké míry navazuje ve svém mysterií opředeném díle nejoriginálnější autor současnosti David Lynch na fundamentální klenot americké filmové produkce Čaroděje ze země Oz. (Zdroj: KVIFF)
USA, 108 min
Sekce: Návraty k pramenům
MEN (2022), režie: Alex Garland
Harper se zotavuje z tragédie v osobním životě a vydává se odpočívat na malebný britský venkov. Konejšivý klid je však tím posledním, co okolní lesy i vyšinutí vesničané osamělým návštěvníkům dopřejí. Atmosférická noční můra osciluje mezi žánry folk hororu a body hororu. Vynalézavou prací se symbolickým jazykem a úlevným humorem nicméně osloví i přemýšlivé publikum, které by nad běžným vesnickým strašeníčkem ohrnulo nos. (Zdroj: KVIFF)
Velká Británie, 100 min
Sekce: Půlnoční filmy
MOONAGE DAYDREAM (2022), režie: Brett Morgen
Během několika desítek let nashromáždil David Bowie na pět milionů nejrůznějších audiovizuálních elementů, které se vážou na jeho uměleckou kariéru. Dva roky trvalo režiséru Brettu Morgenovi (Ten kluk bude točit nebo Kurt Cobain: Montage of Heck) se jimi vůbec probrat. Další rok vymýšlel koncepci, celých pět let se zabýval zvukovým designem velmi netradičního pohledu na kariéru originálního hudebníka a fascinujícího proroka. Jedinečná kinematografická zkušenost, která byla jednou z klíčových událostí nedávného festivalu v Cannes, vámi projede jako vlna. Brettem Morgenem zprostředkovaný testament Davida Bowieho je stejně neuchopitelný a uhrančivý jako umělec sám. (Zdroj: KVIFF)
USA, 140 min
Sekce: Horizonty
NEDUŽIVÝ GURMÁN (Flux Gourmet, 2022), režie: Peter Strickland
Plynatostí sužovaný vypravěč nás přivádí do uzavřeného prostoru panského sídla, kde se mecenáška – ředitelka Institutu zvukové gastronomie snaží vybudit trojčlenný kulinární kolektiv k ještě lepším výkonům. Komorní satira ukazuje, že v komunitě zvukové gastronomie je vše lítým bojem o moc. (Zdroj: KVIFF)
Velká Británie, USA, Maďarsko, 111 min
Sekce: Horizonty
O MĚSÍCI A STROMU (The Moon and the Tree, 2021) a NOC (Liang ye bu neng lung, 2021), režie: Tsai Ming-liang; NOČNÍ OSADY (Night Colonies, 2021), režie: Apichatpong Weerasethakul
O měsíci a stromu - Žena rehabilitující ochrnuté končetiny a starý muž rozjímající pod ještě starším stromem – oba patří mezi slavné osobnosti tchajwanské kultury. Tsai Ming-liang v mlčenlivé komunikaci s lidmi a místy, které představuje způsobem připomínajícím pocit, když se za letního dne probudíme z konejšivého odpoledního spánku. (Zdroj: KVIFF) Tchaj-wan, 34 min
Noc - Stará čínská píseň o noci, která s sebou odnáší i kousek našeho srdce. Obyčejná zákoutí Hongkongu, jak už je nikdy nezažijeme. Noční ruch, který působí pozoruhodně klidně. Tsai Ming-liang jako mistr zachycování utlumené komunikace a plynoucího, pomíjivého času. (Zdroj: KVIFF) Tchaj-wan, 19 min
Noční osady - V Bangkoku se demonstruje, ale hmyz na bílém prostěradle má jiné – anebo žádné – starosti. Apichatpong Weerasethakul ve svém krátkém filmu na pomezí snu a bdělosti znovu snoubí povědomou všednost se světy zemřelých. Zatímco zářivky vábí noční tvory, někteří z nich se pouští do jídla – a nade vším se vznáší podivný klid. (Zdroj: KVIFF) USA, Thajsko, 14 min
Sekce: Imagina
PODEZŘELÁ (Heojil kyolshim, 2022), režie: Park Chan-wook
Nejasné úmrtí muže po pádu z hory, tajuplná vdova po zemřelém a detektiv, ve kterém se pomalu probouzejí nechtěné city. Jde v zájmu lásky umlčet minulost? Stylová romance plná tajuplných dějových zákoutí uniká klasifikaci, když jihokorejský virtuos mysteriózního thrilleru ukazuje jeden skvělý inscenační nápad za druhým. Zcela zasloužená cena za režii na festivalu v Cannes. (Zdroj: KVIFF)
Jižní Korea, 138 min
Sekce: Horizonty
PĚT ĎÁBLŮ (Les cinq diables, 2021), režie: Léa Mysius
Desetiletá samotářská Viky žije s rodiči v malé alpské vesnici. Od ostatních dětí, které se jí posmívají kvůli bujné kštici, se liší nejen barvou pleti, ale zejména nadpřirozenými schopnostmi. Když se ve vsi po deseti letech objeví otcova sestra Julia, začne Viky díky svým schopnostem pozvolna rozplétat temná rodinná tajemství… Léa Mysius obohatila vizuálně i zvukově fascinující žánrovou podívanou o existenciální rozměr i vhled do mentality maloměstské komunity. (Zdroj: KVIFF)
Francie, 96 min
Sekce: Horizonty
TAKOVÉ TO LÉTO (Un été comme ça, 2022), režie: Denis Côté
Experimentální terapie má trojici žen pomoci se sexuální závislostí. Pomůže abstinence vyřešit traumata, ukrytá za fasádou divokých fantazií? Takové to léto bere diváka na průzkum zrádného terénu ženské sexuality a přináší dráždivou hru s možnostmi, jak takové zkoumání bez šokující explicitnosti zobrazit na plátně. (Zdroj: KVIFF)
Kanada, 137 min
Sekce: Horizonty
TICHÁ DVOJČATA (The Silent Twins, 2022), režie: Agnieszka Smoczyńska
June a Jennifer, jednovaječná dvojčata původem z Barbadosu, s rodiči záhy po narození přesídlila do Walesu. Zde se dívky postupně uzavíraly do vlastního světa, až se rozhodly s okolním světem přestat komunikovat úplně. Fascinující příběh dvou kreativních bytostí, hluboké sesterské lásky i zničující závislosti je divákům představen prostřednictvím hravého vizuálního konceptu, zahrnujícího i animované či muzikálově laděné sekvence. (Zdroj: KVIFF)
Polsko, USA, Velká Británie, 113 min
Sekce: Horizonty
TROJÚHELNÍK SMUTKU (Triangle of Sadness, 2022), režie: Ruben Östlund
Pět let po Čtverci si Ruben Östlund odvezl z Cannes svou druhou Zlatou palmu i pověst autora nejvtipnějšího filmu letošní soutěže. Příběh mladého páru Carla a Yayi začíná v prostředí modelingu, aby se ve druhém dějství přesunul na luxusní výletní loď. Vysvobodí bohaté pasažéry z marnosti života divoká bouře, jež vzedme vlny i obsahy jejich přecpaných žaludků, nebo se Östlundovy postavy v krajní situaci opět zachovají jako zvěř? (Zdroj: KVIFF)
Švédsko, Německo, Francie, Dánsko, 142 min
Sekce: Horizonty
TŘI TISÍCE LET TOUHY (Three Thousand Years of Longing, 2022), režie: George Miller
Profesorka naratologie Alithea Binnie (Tilda Swinton) přijíždí do Istanbulu na konferenci. Její racionální postoje však začnou brát za své, když se v jejím hotelovém pokoj objeví Džin (Idris Alba). Po adrenalinové postapokalyptické jízdě Šílený Max: Zběsilá cesta letos George Miller do Cannes přivezl výstřední fantasy snímek, který vypráví věčný příběh o lásce a touze. (Zdroj: KVIFF)
Austrálie, USA, 108 min Sekce: Horizonty
VÁLEČNÝ PONY (War Pony, 2022), režie: Riley Keough, Gina Gammell
Cenu pro nejlepší debut letošního festivalu v Cannes porota přisoudila mimořádně přesvědčivému vhledu do života současných potomků siouxského podkmene Oglala Lakota. Dvojice režisérek diváka mistrně provádí dvěma prolínajícími se příběhy, zasazenými do nehostinné reality rezervace Pine Ridge. Sugestivní snímek o hledání místa ve světě, v němž se prapotomkům původních obyvatel USA stále nepodařilo setřást diskriminující stigma. (Zdroj: KVIFF)
USA, 114 min
Sekce: Horizonty
VŠECHNO, VŠUDE, NAJEDNOU (Everything Everywhere All At Once, 2022), režie: Daniel Kwan, Daniel Scheinert
Ultimátní, opulentní, pompézní, bombastická a místy stochastická akční jízda mezi vesmíry ladně prokládá bojové choreografie existenciálními otázkami. Žánrový mix akční komedie a rodinného dramatu drží pevně pohromadě citlivá brutálnost autorů hitu Švýcarák. (Zdroj: KVIFF)
USA, 140 min
Sekce: Půlnoční filmy
ZAPOMENUTÁ ZEMĚ (Volaða Land, 2022), režie: Hlynur Pálmason
Dánský misionář Lucas, plný ambicí a ideálů, se vydává na konci 19. století na cestu do odlehlé části Islandu, aby pomohl dokončit stavbu kostela a fotoaparátem zvěčnil tamní obyvatelstvo. Zdánlivě předvídatelná pouť se však mění v nečekaně intenzivní setkání s krajinou a přírodními silami. Pro mnohé naprostý vrchol letošního festivalu v Cannes, úchvatně komponované drama s čarokrásnými obrazy, natočil absolutní talent současného filmu Hlynur Pálmason (Bílý bílý den). (Zdroj: KVIFF)
Dánsko, Island, Francie, Švédsko, 143 min
Sekce: Horizonty
ZLOČINY BUDOUCNOSTI (Crimes of the Future, 2021), režie: David Cronenberg
David Cronenberg zasadil svou novinku do blíže neurčené budoucnosti, kdy člověka přestala trápit fyzická bolest. Viggo Mortensen, Léa Seydoux a Kristen Stewart jsou hvězdami dalšího nezaměnitelně bizarního díla z mysli kanadské ikony body hororu, které se ptá, kam nás vede „doba syntetická“, jakou podobu může mít sex v éře nově objevených vzrušení nebo kdo dnes vlastní čí tělo. (Zdroj: KVIFF)
Kanada, Řecko, 107 min
Sekce: Půlnoční filmy
ÍÁ (Hi-han, 2022), režie: Jerzy Skolimowski
Íá je šedý oslík, který je v důsledku legislativního aktu osvobozen z cirkusu. Od té chvíle začíná jeho surreálné putování světem a jeho očima divák vnímá lidské počínání v jeho nejrůznějších podobách. Svérázná variace na Bressonovu alegorii A co dále, Baltazare i odvážné, formálně svobodné podobenství, které jeden z recenzentů označil za nejbláznivější film v letošní canneské soutěži. (Zdroj: KVIFF)
Polsko, Itálie, 86 min
Sekce: Horizonty
Comments