top of page
  • Iveta Laštovicová

TŘÍHODINOVÉ FILMY

Přiznejme si, kdo z nás si ani jednou neodložil delší film, který chtěl vidět, na období, kdy bude mít víc času a místo toho si pustil něco kratšího? A teď pro mnohé z nás nastala ta pravá chvíle vytáhnout tuhle sbírku “odsunutých” filmů a konečně jim dát prostor, který si zaslouží. V redakci jsme také začali dohánět a napadlo nás podělit se o pár tipů s našimi čtenáři. Samozřejmě doporučujeme nejdřív doplnit filmové klasiky jako Tarkovského legendární sci-fi Solaris a Stalker, historické filmy Barry Lyndon a Spartakus od Stanleyho Kubricka, Felliniho Sladký život, vztahové lekce Scény z manželského života a Fanny a Alexander od Ingmara Bergmana, mafiánskou trilogii Kmotr od F. F. Coppoly nebo některý z poetických filmů Terrence Malicka. Kdo by měl všechny zásadní filmy za sebou, nebo kdo chce jen rozšířit obzory o zajímavé filmové tipy, tak pro toho je tu náš následující seznam. Věříme, že výběr je natolik tématicky a žánrově pestrý, že si v něm každý najde to své a stráví s daným filmem (nebo filmy) příjemné tři hodiny. Protože jsme někde museli udělat hranici, jedná se o filmy pohybující se výhradně kolem stopáže 180 minut. V brzké době se ale chystáme navázat výběrem filmů se stopáží kolem 240 minut, takže se můžete těšit.

MAGNOLIA (1999), režie: Paul Thomas Anderson

Magnolia-1999-Cropped-1024x576-600x337

Divné věci se dějí pořád. Někdy za to možná může souhra životních náhod, jindy lidé, kteří činí omyly, páchají hříchy, konají zlé i dobré skutky. Anebo jsou za vším “nebesa” hrozící apokalypsou a přitom dávají novou naději a snad i možnost začít znovu. O tom všem vypráví film Magnolia prostřednictvím devíti příběhů, jež se navzájem prolínají v barvité mozaice, propojené televizní znalostní show. Hrdiny jsou umírající otec, televizní producent, jeho mladá žena, slavný syn, učící muže, jak svést a zničit ženy, chlapec s neuvěřitelnou pamětí, ohleduplný ošetřovatel, po lásce toužící policista, muž, jenž byl v dětství považován za génia a těžko se smiřuje se svou upadající existencí, na smrt nemocný moderátor televizní soutěže a ztracená dcera. Ti všichni a jejich blízcí se díky řadě značně absurdních náhod dostávají do nečekaných situací, které mění běh jejich života a vedou je na práh pekla i k novým nadějím… Všechny příběhy se odehrávají v jednom městě a během jednoho dne, místem děje se stala ulice Magnolia vedoucí východozápadně přes losangeleskou předměstskou část San Fernando Valle. (oficiální text distributora)


Žánr: Drama Stopáž: 188 min Země: USA Hrají: Julianne Moore, William H. Macy, John C. Reilly, Tom Cruise, Philip Baker Hall, Philip Seymour Hoffman, Jason Robards, Alfred Molina, Melora Walters, Michael Bowen, Ricky Jay, Jeremy Blackman, Melinda Dillon, April Grace, Luis Guzmán, Henry Gibson, Felicity Huffman, Orlando Jones, Michael Murphy, Neil Flynn, Thomas Jane

SPRÁVNÁ POSÁDKA (The Right Stuff, 1983): Philip Kaufman

The-Right-Stuff-1983-Cropped-1024x576-600x337

Prezident John F. Kennedy převzal úřad a Amerika bouřila nadšením a výzvou Nové hranice. Mnoha lidem se zdálo, že je možno úspěšně bojovat se sociálními, politickými a ekonomickými problémy. A totéž platilo o konečné hranici: vnějším prostoru. Prezident vyzval národy, aby zaktivizovaly své nedokonalé vesmírné programy a dosáhly toho, že do deseti let přistane člověk na Měsíci. A Amerika odpověděla v podobě sedmi astronautů, kteří měli to pravé. (oficiální text distributora)


Žánr: Drama, dobrodružný Stopáž: 193 min Země: USA Hrají: Sam Shepard, Scott Glenn, Ed Harris, Dennis Quaid, Fred Ward, Barbara Hershey, Kim Stanley, Veronica Cartwright, Pamela Reed, Scott Paulin, Charles Frank, Lance Henriksen, Donald Moffat, Mary Jo Deschanel, Levon Helm, Scott Wilson, Kathy Baker, Jeff Goldblum, Harry Shearer

LOVEC JELENŮ (The Deer Hunter, 1978), režie: Michael Cimino

The-Deer-Hunter-Cropped-1024x576-600x337

Michael, Steven a Nick jsou mladí tovární dělníci z Pensylvánie, kteří musí narukovat do Vietnamu. Před tím, než odejdou, Steven se žení s těhotnou Angelou a jejich svatba je zároveň slavností na rozloučenou. Po mnoha hrůzách, které tři přátelé prožijí, všichni upadnou do rukou Vietkongu a dostanou se do tábora rukojmích, kde jsou nuceni hrát sami se sebou ruskou ruletu. Slavné válečné drama režiséra Michaela Cimina patří k uměleckým vrcholům vlny filmů o vietnamském traumatu. (H.C.E.)


Žánr: Drama, válečný Stopáž: 183 min Země: USA, Velká Británie Hrají: Robert De Niro, Christopher Walken, John Savage, Meryl Streep, John Cazale, George Dzundza, Shirley Stoler, Chuck Aspegren, Rutanya Alda, Joe Grifasi, Paul D’Amato, Amy Wright, Richard Kuss, Eva León, Blanca Estrada, Carmen de Lirio

INLAND EMPIRE (2006), režie: David Lynch

Inland-Emire-Cropped-1024x576-600x337

Příběh o záhadě… Záhadě uvnitř vnitřních světů… Rozvíjející se kolem ženy… Ženy zamilované a v nesnázích. Herečka Nikki Grace se připravuje na největší roli svého života, ale když se zamiluje do svého kolegy, zjistí, že se její život začíná podobat fiktivnímu filmu, který právě točí. Navíc odhaluje, že tento současný film je remakem polského snímku 47, který nebyl nikdy dokončen kvůli nevyslovené tragédii. A to je jen začátek. Brzy se na filmovém plátně rozpoutá zdánlivě nekonečný útok nepopsatelně bizarních situací: sitcom představující lidi v králičích kostýmech, paralelní příběh zasazený do zimního Polska, dům plný tančících prostitutek, šroubováky v břiše… a mnohem, mnohem víc. Jakmile přijdou závěrečné objasňující záběry filmu, budou i skalní Lynchovi fanoušci lapat po dechu. To, co nejvíce odlišuje Inland Empire od předchozích Lynchových filmů, je formát, na který točil. Toto je poprvé, kdy si vybral natáčení na digitální kameru, a jakkoliv je toto rozhodnutí v první chvíli nepříjemné, zrnité obrazy zapojují do hry hrůzostrašné a oblíbené kouzlo. Snímkem Inland Empire přináší David Lynch svou nejvíce avantgardní, abstraktní a neproniknutelnou vizi v celé své kariéře. Tříhodinová horečná noční můra hraného filmu bere základní strukturu Mulholland Drive a ještě více ji činí neovladatelnou. (oficiální text distributora)


Žánr: Mysteriózní, drama, thriller Stopáž: 179 min Země: USA, Francie, Polsko Hrají: Laura Dern, Jeremy Irons, Harry Dean Stanton, Justin Theroux, Scott Coffey, Cameron Daddo, Jerry Stahl, Kristen Kerr, Grace Zabriskie, Diane Ladd, Julia Ormond, Nastassja Kinski, William H. Macy, Mary Steenburgen, Naomi Watts, Ian Abercrombie, Bellina Logan, Krzysztof Majchrzak, Leon Niemczyk, Terry Crews, Laura Harring

ŽIVOT ADÈLE (La Vie d’Adèle, 2013), režie: Abdellatif Kechiche

Blue-is-the-warmest-color-Cropped-1024x576-600x337

Film se silným tématem o milostném vztahu mezi dvěma mladými ženami natočil tunisko-francouzský režisér Abdellatif Kechiche a hlavní role ztvárnily mladé herečky Adele Exarchopoulosová a Léa Seydouxová. (oficiální text distributora)


Žánr: Drama, romantický Stopáž: 179 min Země: Francie, Belgie, Španělsko Hrají: Adèle Exarchopoulos, Léa Seydoux, Salim Kechiouche, Jeremie Laheurte, Catherine Salée, Aurélien Recoing, Alma Jodorowsky, Sandor Funtek, Alain Duclos, Baya Rehaz, Camille Rutherford, Anne Loiret, Alika Del Sol, Karim Saidi, Mona Walravens, Halima Slimani

RAZ DVA (Yi yi, 2000), režie: Edward Yang

yi-yi-2000-Cropped-1024x576-600x337

“Šok, který film Raz dva vyvolal na canneském festivalu (u diváků, tisku a poroty, která mu udělila svou Velkou cenu), nás potěšil. Se svými sedmi filmy za téměř dvacet let obsadil Edward Yang už dlouho místo ve stínu “čínomilné cinefílie” (la cinéphilie sinophile). Uznávaný, zčásti uctívaný, ale nevnímaný a nepochopený nikdy tak zřetelně jako Chou Siao-sien, vůdčí postava tchaj-wanské nové vlny, k jejímž hlavním hybatelům Yang patřil.” “Ve filmu Raz dva není zkušenosti, která by nebyla kopií nebo replikou jiné zkušenosti, jejím sousedem v prostoru nebo v montáži. Realita se skládá z hřbetu a z tváře, vše se zdvojuje, odpovídá si nebo se vrací, japonský informatik Ota a jeho kontrahent Ato, hrací karty, samy tváře, které se stávají lakonickými týly na fotografiích malého Janga Janga, syna hrdiny s přezdívkou NJ. Transparence názvu, který v čínštině pokazuje na “jedna a jedna”, “jedna po druhé”, “každý a vše”, nás nutí říci, že film Raz dva je celý konstruován kolem Dvojky, a možná ještě víc kolem nemožnosti Trojky. Dua jsou všudypřítomná ve skupinách, zakázána jsou naopak tria. Jedno z tajemství kompozice Raz dva, tak diskrétní jako nepostřehnutelné, neviditelné násilí postupujícího klidu, to je pravděpodobně toto vyloučení Třetího. Protože zde nejsou jiné konflikty, než vyvolané vinou tria: opakované hádky NJa a jeho švagra, mezi jeho ženou a jeho bývalou, milostná rivalita kolem Ting-Tinga a jeho sousedky Lili, jeho matky a jeho profesora angličtiny atd. Nebezpečí přichází od Trojky nebo od toho, že dva se jí často nebezpečně blíží. Vše se zdvojuje, štěpí, opakuje: jen je třeba vidět jak. Tři postavy, každá pro jednu generaci, soustředí pohyb tohoto velkého jednotného života. Nejprve je tu Jang Jang, maskot filmu, v němž snadno rozpoznáváme klasickou postavu dítěte-režiséra, “dítěte, které se jednoho dne stane filmovým režisérem”. Jang Jang je naivní a neúplatný strážce čistého viditelna. Je to poslíček filmu, stejně chtivý vidění jako ukázání “druhé strany pravdy”. Na opačném konci je babička strážkyní neviditelného. To ale vytváří, ač nevysvětlitelně, efekty ve viditelném. Uprostřed obou krajností se drží dospělí, kteří, pokud vyloženě netouží zmizet, nedovedou žít jinak než v uzavírání se. NJ v hudbě, jeho žena Min-Min v ústraní a osamělosti chrámu. Dospělí jsou bytostmi kompromisu (mezi viditelným a neviditelným), ale také nejistoty.” Emmanuel Burdeau. Až do osmdesátých let se o filmy z Tchaj-wanu zajímala jen hrstka velmi specializovaných odborníků. Benátský Zlatý lev pro Zarmoucené město (Chou Siao-sien) z roku 1989 všechno změnil (tak jako tomu bylo kdysi po Rašomonu s japonskou kinematografií). Dnes nacházíme tchaj-wanské filmy pravidelně v soutěžích největších festivalů (české bychom v nich hledali marně). Tvorbu minimalistického mistra Tsai Ming Lianga nám v Čechách už “tradičně” zpřístupňuje MFF v Karlových Varech, méně známá pro nás zůstává tvorba obou o deset let starších zakladatelů tchaj-wanského “filmového zázraku” Chou Siao-siena a Edwarda Yanga (nar. 1947). Yangův Raz dva, oceněný v roce 2000 v Cannes Cenou za režii přichází nyní jako první tchaj-wanský film do naší distribuce. Předchází ho nejen dobré ohlasy kritiky, ale také divácký úspěch v některých západoevropských zemích, který překvapil i distributory. Jeho tajemství spočívá v nestrojenosti pohledu na všední život. Slůvka: “Raz dva”, říkají jazzoví hudebníci, než začnou hrát. “Život by měl být jako jazzový tón”, míní Edward Yang a jako téma k variacím udává život tchaj-wanské rodiny ze středních vrstev, střety generací a životních postojů. (oficiální text distributora)


Žánr: Drama, hudební, romantický, rodinný Stopáž: 173 min Země: Taiwan, Japonsko Hrají: Nien-Jen Wu, Elaine Yin-Ling Kam, Ogata Issei, Su-Yun Ko, Ru-Yun Tang, Yiwen Chen, Josephine A. Blankstein, Lawrence Ko, Suzanne Hsiao, Edward Yang

ZIMNÍ SPÁNEK (Kış Uykusu, 2014), režie: Nuri Bilge Ceylan

Winter-Sleep-2014-Cropped-1024x576-600x337

Aydin, bývalý herec, vlastní v centrální Anatolii malý hotel, kde žije se svou výrazně mladší ženou Nihal a sestrou Necla, která se právě zotavuje z nedávného rozvodu. Turistická sezóna pomalu končí a okolní krajina se začíná zahalovat do bílých sněhových závojů. Hotel se v tomto období stává úkrytem, ale i místem, ze kterého není úniku a které otevírá staré rány a podněcuje vzájemnou nevraživost jeho obyvatel. (Film Europe)


Žánr: Drama Stopáž: 196 min Země: Turecko, Německo, Francie Hrají: Haluk Bilginer, Melisa Sözen, Demet Akbağ, Ayberk Pekcan, Serhat Kılıç, Nejat Isler, Tamer Levent, Nadir Sarıbacak, Mehmet Ali Nuroğlu, Gülsen Özbakan, Gamze Kuş

CÉLINE A JULIE SI VYJELY NA LODI (Céline et Julie vont en bateau, 1974), režie: Jacques Rivette

Céline-et-Julie-Cropped-1024x576-600x337

“Célina a Julie si vyjely na lodi” je film o dvou dívkách na hraně mezi světem reality a fantazie. K překročení hranice postačí pozřít speciální bonbón, k neodkladnému zásahu do fantazijního děje pak poslouží podomácku vyrobený lektvar. A samozřejmě je nezbytné… (chtít) tomu všemu prostě věřit. (oficiální text distributora)


Žánr: Drama, fantasy Stopáž: 193 min Země: Francie Hrají: Juliet Berto, Dominique Labourier, Bulle Ogier, Marie-France Pisier, Barbet Schroeder, Jean Douchet, Philippe Clévenot

LAURENCE ANYWAYS (2012), režie: Xavier Dolan

Laurence-Anyways-Cropped-1024x576-600x337

Imaginární lásky okouzlily filmový svět včetně českých diváků (uvedení do distribuce odstartovalo na závěrečné noci Mezipater 2010) a pro Xaviera Dolana byly mezi-projektem v několikaleté přípravě jeho velkolepého opusu Laurence Anyways oceněného speciální Palmou, jako nejlepší queer snímek letošního festivalu v Cannes. Titulního hrdinu Laurence, v podání francouzského herce Melvila Poupauda, sledujeme deset let v průběhu absolutní osobní “revoluce“ – konečně chce začít žít jako žena, kterou se vždy cítil být. A tuto zásadní životní změnu chce prožít se svou partnerkou a životní láskou Fred (Suzanne Clément za ztvárnění zamilované ženy zmítající se v poryvech nepředstavitelné situace získala cenu pro nejlepší herečku v canneské sekci Un Certain Regard). Ve zpomalených záběrech, dialogicky vyšperkovaných, emocionálně přepjatých scénách, nádherných barvách a kompozicích a za doprovodu toho hudebně nejlepšího z “devadesátek” se odvíjí totální příběh o lásce. (Mezipatra)


Žánr: Drama, romantický Stopáž: 168 min Země: Kanada, Francie Hrají: Melvil Poupaud, Suzanne Clément, Nathalie Baye, Monia Chokri, Karine Vanasse, Xavier Dolan, Alexandre Goyette, Yves Jacques, Manuel Tadros, Jacques Lavallée, Anne-Élisabeth Bossé, Patricia Tulasne, Monique Spaziani, Éric Bruneau, Magalie Lépine Blondeau, Violette Chauveau, Antoine Olivier Pilon, Bronwen Mantel

PRAVIDELNÍ MILENCI (Les Amants réguliers, 2005), režie: Philippe Garrel

Regular-lovers-2005-Cropped-1024x576-600x337

Černobílá statická kamera se takřka tři hodiny zblízka dívá na skupinku mladíků a dívek. Její pohled nic nerozptyluje, neboť drtivá většina scén se odehrává v interiérech několika bytů, jejichž zdi jako by symbolizovaly izolovanost hrdinů a jejich uvězněnost v dogmatických politických tezích. Píše se rok 1968, na pařížských ulicích rostou barikády a všichni, které sledujeme, se účastní šarvátek s policií, protože jsou nespokojeni se svými životy a věří v osvobodivou sílu revoluce. Srovnávají Ježíše a Maa, přemýšlejí, jak „vnutit dělníkům revoluci proti jejich vůli“, kouří opium a učí se vyznávat volnou lásku. Nejhůř to jde Françoisovi, dvacetiletému básníkovi, jenž se právě zamiloval do sochařky Lilie, která mu dává najevo, že ani silná náklonnost jí nezabrání ve vztazích s jinými muži… (oficiální text distributora)


Žánr: Drama Stopáž: 183 min Země: Francie Hrají: Louis Garrel, Maurice Garrel, Clotilde Hesme, Marc Barbé, Clémentine Poidatz, Brigitte Sy, Céline Sallette, Jérôme Robart, Xavier Legrand, Pierre-Félix Gravière, Léna Breban, Arthur Igual, Caroline Deruas-Garrel, Emmanuel Broche, Damien Dorsaz, Joséphine de Meaux, Cédric Vieira, Florence Janas, Rebecca Convenant


bottom of page