• Kryštof Šubr

THE BATMAN

SAMOZVANÝ MSTITEL GOTHAMU V REŽII MATTA REEVESE


Současná situace Warner Bros je oboustranná mince. Studio se zoufale snaží dohnat Disney a strká peníze kam jen může. Vznikají z toho jak naprosté tragédie (Whedonova Liga spravedlnosti, Ayerův Sebevražedný Oddíl), tak podivné silně autorské blockbustery (Gunnův Sebevražedný oddíl, Matrix Resurrections). Jejich nepochybně nejočekávanější letošní film je konečně tady. Stálo to za to?


Reevesův Batman je první hranou adaptací netopýřího hrdiny, která nezačíná smrtí rodičů Bruce Wayna. Reeves nemá potřebu vyprávět origin, který všichni známe a vrhá nás rovnou do současnosti, kde Batman aktivně funguje jako samozvaný mstitel Gothamu.

Robert Pattinson jako Batman, foto: Vertical Ent.
Robert Pattinson jako Batman, foto: Vertical Ent.

Už od prvních trailerů Reeves místo dalšího superhrdinského filmu sliboval temnou noirovou detektivku, připomínající Fincherovo Sedm, Friedkinovu Francouzskou spojku, Scorseseho Taxikáře a spoustu dalších filmů, které máme rádi - a ze začátku to tak opravdu působí - Film začíná brutální vraždou kandidáta na starostu a od té doby se nezastavuje - prodírá nás skrz temné ulice, mrtvá těla, uříznuté prsty, špatné rozhodnutí a hektolitry deště. Batman je zde opravdu spíše detektivem, než superhrdinou a film občas hraničí s Rkovým ratingem. Hlavní romantická dvojice filmu má dokonce i skutečné sexuální napětí, což je po desítkách komiksových filmů kde žádná z postav o sexu zdánlivě ani neslyšela, příjemná změna.

Jeffrey Wright a Robert Pattinson jako komisař Gordon a Batman, foto: Vertical Ent.
Jeffrey Wright a Robert Pattinson jako komisař Gordon a Batman, foto: Vertical Ent.

Cele obsazení je perfektní, všichni herci působí jako definitivní verze jejich postavy.,

zdaleka nejlepší je ale Jeffrey Wright jako komisař Gordon, který funguje nejen jako klasický “poslední dobrý policajt”, ale i jako perfektní parťák pro Pattinsonova Batmana, jejich společné scény skvěle kombinují špínu Reevesova Gothamu s až

Shane-Blackovskovskou chemií.


Technicky je film naprostá špička. Ať už jde o Fraserovu (Duna) kameru, či o mix zvuku (honičku v batmobilu si nedokážu představit nikde jen než v IMAXU), Batman je spektákl, který opravdu stojí za to vidět v kině. Ve výsledku ani nevadí, že film obsahuje jen asi tři barvy.

Zoë Kravitz jako Catwoman, foto: Vertical Ent.
Zoë Kravitz jako Catwoman, foto: Vertical Ent.

Všechno se ale rozpadá okolo druhé hodiny filmu, kdy si film uvědomí, že kromě

detektivního thrilleru je to i superhrdinský film, začne na nás házet pomrknutí na další projekty (už jsou oznámené dva seriály a pokračování) a změní se jen v další, i když formálně stále nadstandardní blockbuster o zase dalším hrdinovi, který zachraňuje den.


The Batman se ale i tak ve výsledku dá považovat za úspěch, i přes nedotaženost finále a scény, které zjevně existují jen kvůli pokračováním a spin-offům, je Reevesův film nadprůměrný a už jen čistě kvůli technické stránce si zaslouží být viděn v kině. Jeffrey Wright si zaslouží Oscara.