• Lukáš Bejček

SUNDANCE 2021 – REPORT

Filmový festival Sundance, odehrávající se v americkém městečku Park City v Utahu je za běžných okolností považován za zahájení nové filmové sezóny, převážně kvůli svému datu konání, které obvykle koresponduje s vyhlášením Cen Akademie, které je naopak zakončením sezóny proběhlé. Stále trvající protipandemická opatření neumožnila konání klasické verze festivalu a letošní předávání Oscarů bylo odloženo na duben. Organizátoři v čele s novou ředitelkou Tabithou Jackson byli postaveni před nelehký úkol přesunout festival z malebného lyžařského rezortu do hybridního virtuálního prostředí.

Formát - festivaly - Sundance 2021 (6)

Prvním zrušeným festivalem ve Spojených státech byl loňský SXSW Film Festival, který se měl konat v březnu. Organizátoři Sundance tak měli téměř rok na přípravu nového formátu festivalu, navíc se mohli inspirovat a poučit z chyb podzimních festivalů v New Yorku, Torontu a Londýně, které s výjimkou několika drive-in promítání proběhly také převážně online.

FESTIVAL V REKORDNÍCH ČÍSLECH

Festival navzdory nepříznivé situaci přivítal rekordních 600 000 diváků – jedná se o téměř trojnásobný nárůst oproti klasickému loňskému ročníku. Účastnit se z pohodlí svého domova mohl kdokoliv z 50 amerických států a 120 zemí po celém světě, avšak pro širokou veřejnost byl program omezený. Zájem o festival vzrostl také v řadách samotných kritiků, počet novinářských akreditací vzrostl o 5 %. Rekord byl zlomen i na straně distributorů. Apple zaplatil za mezinárodní distribuční práva k dramatu Coda od Sian Heder 25 mil. dolarů a překonal tak loňských 20 miliónů dolarů, které americká streaming platforma Hulu zaplatila za práva k filmu Palm Springs. Streamovací gigant Netflix investoval 15 mil. dolarů do režijnímu debutu Passing britské herečky Rebeccy HallTessou Thompson a Ruth Negga.


Sundance je každoročně o objevování nových filmařů. I letos šlo v případě více jak poloviny snímků o debut. Zvýšil se také počet režisérek a tvůrců z minoritních skupin, které festival dlouhodobě podporuje. Během sedmi dnů bylo promítnuto 73 celovečerních a 50 krátkometrážních filmů, které doplnil bohatý doprovodný program. Proběhlé debaty s tvůrci můžete zhlédnout na youtube kanále Sundance. Novátorský přístup organizátorů se promítl také do alternativní formy sociálních interakcí návštěvníků. Byl vytvořen virtuální prostor, kde mohli lidé debatovat nad zhlédnutými snímky a sdílet své dojmy.


Neobvyklého termínu předávání Oscarů se pokusilo využít studio Warner Brothers, které v rámci Sundance uskutečnilo světovou premiéru snímku Judas and the Black Messiah v hlavní roli s Danielem Kaluuyou, který je často skloňován jako jeden z potenciálně nominovaných herců. Film byl posléze uveden do kin a současně na platformě HBO MAX obdobně jako tomu bylo v případě Wonder Woman 1984 a krimi thrileru StřípkyDanzelem Washingtonem.

BUDOUCNOST FESTIVALU 

Zatímco české publikum stále čeká na možnost zhlédnout filmy jako Minari, Nadějná mladá žena nebo Zola z loňského ročníku Sundance, organizátoři již vyhlíží rok nadcházející. „Mluvili jsme o letošním festivalu jako o velkém experimentu a nyní jsme v procesu analýzy výsledků, které budou formovat podobu festivalu v roce 2022. Je toho ještě hodně, co se musíme naučit, ale jsme potěšeni, že kombinace online a částečné fyzické verze festivalu, inovativních sociálních prostorů, tvrdé práce a spousty zkřížených prstů se spojili a dali za vznik letošní podobě Sundance, kterou jsme měli to štěstí letos připravit,“ řekla ředitelka festivalu Tabitha Jackson. Mnoho z nás jistě vyhlíží návrat do normálu, ale při pohledu na letošní úspěšný ročník festivalu, se zdá, že novou normou bude zcela nová podoba nejen Sundance. Kinosály v zasněženém Utahu se v budoucnu zcela jistě opět zaplní diváky, dost možná ale v doprovodu publika, které si bude festival vychutnávat z tepla domova. Při pohledu na úspěch letošního ročníku, který si pochvaluje i Robert Redford – zakladatel Sundance institutu, si lze jen těžko představit, že by organizátoři nevyužili možnosti rozšířit své publiku za hranice amerického Park City.

Tabitha Jackson - ředitelka Filmového festivalu Sundance, foto: The New York Times
Tabitha Jackson – ředitelka Filmového festivalu Sundance, foto: The New York Times

OCENĚNÉ SNÍMKY:

CODA

Formát - festivaly - CODA

Vítěz: U.S. Dramatic Competition – Grand Jury Prize, Audience Award, Directing, Screenwriting and Editing, U.S. Dramatic Special Jury Award for Ensemble Cast

ON THE COUNT OF THREE

Formát - festivaly - Sundance - On the count of Three (2)

Vítěz: Waldo Salt Screenwriting Award


HIVE

Formát - festivaly - Sundance - HIVE

Vítěz: World Cinema Dramatic Competition – Grand Jury Prize, Audience Award, Directing, Screenwriting and Editing

MA BELLE, MY BEAUTY

Formát - festivaly - Sundance - Ma Belle, My Beauty

Vítěz: NEXT

SUMMER OF SOUL

Formát - festivaly - Sundance -Summer of Soul

Vítěz: U.S. Documentary Competition – Grand Jury Prize, Audience Award, Directing

FLEE

Formát - festivaly - Sundance - Flee

Vítěz: World Cinema Documentary Competition – Grand Jury Prize

WRITING WITH FIRE

Formát - festivaly - Sundance - Writing with fire

Vítěz: World Cinema Documentary Competition – Audience Award

USERS

Formát - festivaly - Sundance - Users

Vítěz: U.S. Documentary Competition – Directing, Screenwriting and Editing

SABAYA

1612437162711_1274x0666_0x0x0x0_1612437183633

Vítěz: World Cinema Documentary Competition – Directing, Screenwriting and Editing