Začátek roku by se neobešel bez přehlídky současného severského filmu SCANDI. Festival během devátého ročníku tradičně představí divákům nové filmy z Dánska, Švédska, Norska, Finska a Islandu. Do letošní edice přehlídky se odehraje od 18. do 25. ledna a v celkem 34 kinech napříč Českou republikou představí celkem 15 snímků.
Aktuální ročník festivalu vymezuje žánrová pestrost a také aktuální témata rezonující nejen v severských státech. Přehlídku zahájí ve velkém sále pražského kina Lucerna historické výpravné drama Emigranti (2021) mezinárodně uznávaného norského režiséra Erica Poppeho (Utoya, 22. července), který je jedním z hlavních hostů SCANDI. Režiséra mohou diváci potkat v rámci Q&A po zmíněné zahajovací projekci v Lucerně a také 19. ledna od 19:00 v kině Edison.
Fanoušci hororového žánru se mohou těšit na dvojici filmů Ono (2022) finské režisérky Hanny Bergholm a norskou Posedlost (2022) v režii Henrika Martina Dahlsbakkena. Pro vášnivé nadšence skandinávské literatury budou na SCANDI uvedeny hned tři literární adaptace Všechny mé dopisy spal (2022), Letní světlo, a pak přijde noc (2022) a Nic (2022). V žánrově různorodém programu pochopitelně nechybí ani sci-fi drama inspirované švédským UFO archivem — UFO Švédsko (2022). Českou premiéru na SCANDI bude mít snímek z loňského festivalu v Cannes Je mi ze sebe zle (2022). Komedie plná černého humoru byla uvedena v sekci Un Certain Regard a téma sebeprezentační tendence v současných médiích a impulzivní hledání pozornosti rozvine po promítání (21. ledna od 19:00 v kině Edison) filmová historička a publicistka Šárka Gmiterková, která přes zoom vyzpovídá režiséra filmu Kristoffera Borgliho.
Těžko by se mohla přehlídka severských filmů obejít bez jména Skarsgård. SCANDI uvede celkem 5 filmů s členy této herecké dynastie a to Stellana, Billa a Gustafa Skarsgårda. Podobně neodmyslitelným je dánský herec Mads Mikkelson, tentokrát v rámci retrospektivy Nicolase Windinga Refna, jehož trilogii Dealerů diváci budou moci na velkém plátně vidět kompletní.
PROGRAM FESITVALU:
EMIGRANTI (Utvandrarna, 2021), režie: Erik Poppe
V polovině 19. století odešly ze Skandinávie miliony obyvatel kvůli hladu a hmotné nouzi do Ameriky s nadějí lepšího života. V tomto monumentálním příběhu sledujeme Kristínu, Karla-Oskara a jejich malé děti, kteří v 50. letech 19. století opouštějí chudé Švédsko a vydávají se na dlouhou a nebezpečnou cestu přes Atlantik do divoké Severní Ameriky. Tato nová stylová adaptace Emigrantů od mezinárodně uznávaného norského režiséra Erika Poppeho (Utoya, 22. července, Králův nesouhlas) s Lisou Carlehed (Tunel) a Gustavem Skarsgårdem (Vikingové) v hlavních rolích je epickým historickým dramatem, založeným na literární předloze Vilhelma Moberga. Film Emigranti, v němž se objevuje i švédská popová senzace Tove Lo, Sofia Helin a Leny Strömdahlová, vyniká jako poutavý a nadčasový příběh o tom, kým jsme, kam patříme a jak daleko jsme ochotni zajít, abychom ochránili naše děti a dosáhli svých snů.
JE MI ZE SEBE ŠPATNĚ (Syk Pike, 2022), režie: Kristoffer Borgli
Režisér Kristoffer Borgli v této černé, satirické komedii zobrazuje toxický vztah, který rychle eskaluje do děsivých úrovní narcistické sebeprezentace. Signe a Thomas jsou mladý pár s nezdravou vzájemnou soutěživostí, která nabere nebezpečné směřování, když se Thomas náhle prosadí jako umělec. Signe v reakci na to učiní zoufalý, až sebezničující, pokus o opětovné získání svého postavení tím, že úmyslně onemocní, aby přilákala pozornost a probudila soucit. Kristoffer Borgli brilantně satirizuje sebeprezentační tendence v současných médiích a impulzivní hledání pozornosti v nás všech.
DEALER I, II, III (PUSHER I, II, III; 1996-2005), režie: Nicolas Winding Refn
Trilogie Dealer. Pohublý a potetovaný, zároveň hrozivý a zvláštně něžný Mads Mikkelsen exceluje jako anti-hrdina dánského filmu od režiséra Nicolase Windinga Refna, který je opět ve formě. Samostatné pokračování nás vrací do drogového kodaňského podsvětí šlapek a chlapů v kapucích a zaměřuje se na nejníže postaveného z nich, skinheada Tonnyho. Právě vyšel z vězení a doufá, že se navrátí ke svému bývalému způsobu života, ale jeho otec, vůdce podsvětí, který má pod kontrolou množství chop shopů a obchodů s drogami, s ním zachází jako s nemotorným sráčem. Refn vypráví soustředěně, realisticky a se stylovou intenzitou. Na svém předchozím filmu, hollywoodském thrilleru Fear X, spolupracoval se zesnulým spisovatelem Hubertem Selbym Jr. (Requiem za sen). Dealer II nese ve své povahokresbě pokleslého machistického člověka opojný vliv Selbyho nelítostné prózy. (Text a foto k druhému dílu trilogie Dealer II)
VŠECHNY MÉ DOPISY SPAL (Bränn alla mina brev, 2022), režie: Björn Runge
Milostný vztah, který vzplane v tomto vášnivém dramatu, má nečekané následky. Podmanivý příběh, založený na skutečných událostech, propojuje tři časové linie a ukazuje vlny vášně, žárlivosti a hněvu, vznikající v mezilidských vztazích a zasahujících celé generace. Ústřední postavou je Karin Stolpe, jež na svých bedrech nese celou šířku příběhu, odehrávajícího se ve 30. letech 20. století. Film zobrazuje její složitý vztah s manželem Svenem Stolpem a vášnivý milostný vztah s Olofem Lagercrantzem. Jak její rozhodnutí ovlivní budoucí generace? Film vznikl na motivy úspěšného stejnojmenného románu Alexe Schulmanna Všechny moje dopisy spalte (Bränn alla mina brev) v režii mezinárodně uznávaného režiséra Björna Rungeho (Žena, 2017). Na půdorysu vášnivého dramatu, přesahujícího generace, se setkávají mezinárodní hvězdy Bill Skarsgård (To, 2017 a To Kapitola 2, 2019), Asta Kamma August (Dohoda, 2021). Hvězdnému obsazení odpovídají hlavní postavy Sven, Karin a Olof. Mezi herci se rovněž objeví Sverrir Gudnason (Borg vs. McEnroe, 2017) a Sonja Richter (Den, kdy jsme umřeli, 2020).
BEZVA CHLAP (En ganske snill mann, 2010), režie: Hans Moland
Ulrik je sympaťák. Asi byste do něj neřekli, že se právě vrátil z basy. Moc toho nenamluví, netrápí ho žádné zvláštní touhy a nic moc od okolí nevyžaduje. Chce jen v rámci možností vést spořádaný rodinný život. Není to ale jednoduché, když jeho bývalá manželka je svolná maximálně k jedné “rychlovce”, jeho už dospělý syn ho skoro nezná a navíc čeká dítě s ženou, která si myslí, že je dávno mrtvý. Jediní, kdo Ulrika bez debat vítají jsou jeho staří přátelé, gangsteři lokálního charakteru. Seženou mu první bydlení, práci i holku. Ulrik tak začíná nový život opravdu od nuly. Bydlí ve sklepě a kalhotky jeho první holky by nevzrušily ani chlapa, co dostal doživotí. Ulrik navíc řeší ještě jedno dilema: vyrovnání starých účtů. Měl by sprovodit ze světa člověka, který dostal Ulrika do kriminálu. Nebude ale svět nakonec lepším bez jeho gangsterských kámošů?
ONO (Pahanhautoja, 2022), režie: Hanna Bergholm
Dvanáctiletá gymnastka Tinja se zoufale snaží zalíbit své matce, která je posedlá rodinnou image a jejíž populární blog „Krása všedních dní“ představuje idylickou existenci jejich rodiny jako dokonalost na předměstí. Jednoho dne najde Tinja v lese zraněného ptáka, přinese si jeho podivné vejce domů, uloží ho do své postele a pečuje o něj, dokud se nevylíhne. Tvor, který se z něj vyklube, se stane jejím nejbližším přítelem a živoucí noční můrou, která Tinju žijící pod dokonalou slupkou ponoří do zvrácené reality, kterou její matka odmítá vidět. ONO je fascinujícím portrétem podstaty mateřinského instinktu, kdy se Tinja snaží vyrovnat se s opravdovým citovým poutem ke své groteskní a krvežíznivé nově nalezené rodině a zároveň se potýká s rozpadajícím se vztahem se svou vlastní náročnou matkou.
POSEDLOST (Forbannelsen, 2022), režie: Henrik Martin Dahlsbakken
Zatímco na kontinentu se šíří epidemie španělské chřipky, kněz a jeho syn se vrací z misie na Madagaskaru domů k rodině na norský venkov. Kněz dostal za úkol rozhodnout o umístění nového kostelu pro místní hornickou společnost. Mají jej postavit na starém laponském pohřebišti. Když se kněz rozhodne nechat vykopat a odklidit lidské pozůstatky, mrtví ožívají a pronásledují osadníky. I když se příběh odehrává na začátku 20. století, jeho poselství je mrazivě aktuální. Jeho východiskem je totiž epidemie španělské chřipky, na jejímž pozadí film odhaluje temnotu lidské povahy pod nezvladatelným tlakem. Uznávaný režisér-samouk Henrik Martin Dahlsbakken má za sebou působivou kolekci celovečerních thrillerů, přičemž tentokrát se ponořil do do vod hororového dramatu. Jeho celovečerní debut Návrat domů (2015) byl oficiálním norským kandidátem na Oscara.
UFO ŠVÉDSKO (UFO Sweden, 2022), režie: Victor Danell
Příběh o dospívající rebelce umístěné do pěstounské péče, která má podezření, že její otec není mrtvý, ale uneslo jej UFO. Za pomocí sdružení UFO Švédsko je odhodlaná vypátrat pravdu. Příběh se odehrává v 90. letech 20. století v malém švédském městě. Produkční společnost Crazy Pictures se inspirovala sdružením „UFO Sweden“, které ve Švédsku spravuje největší UFO archiv na světě — Archiv pro nevysvětlitelné jevy. Film vizuálně připomíná slavný snímek E.T. (1982) a tématicky je blízký filmům Interstellar (2014) či Kontakt (1997).
LETNÍ SVĚTLO, A PAK PŘIJDE NOC (Sumarljós og svo kemur nóttin, 2022), režie: Elfar Adalsteins
Islandský oceňovaný režisér Elfar Adalsteins natočil drama o řídce osídlené vesnici na Islandu, kde všichni obyvatelé žijí daleko od sebe. Právě toto geografické zasazení je náležité pro tento svérázný a hřejivý soubor postav, vypovídající o tom, jak jsme si jako lidé podobní a zároveň odlišní. Příběh o vztazích, strastích a radostech, propletených v příbězích vesničanů. Natočeno podle stejnojmenné knihy slavného islandského autora Jóna Kalmana Stefánssona. „Narodil jsem se a vyrůstal v malé rybářské vesnici na východním pobřeží Islandu, takže jsem měl pocit, že tu jedinečnou galerii postav osobně znám. Úžasný svět příběhu jako by sám v mojí hlavě ožíval — věděl jsem, že se musím pokusit na mistrovsky napsaný román Jóna Kalmana získat práva,“ řekl o knize režisér filmu.
BOMBASTICKÝ JOHAN (Alle hater Johan, 2022), režie: Hallvar Witzø
Výbušná komedie o životě Johana, maloměstského samotáře s citem pro dynamit, který se dostává do neustálého konfliktu s venkovskou komunitou. Johan, který v mládí osiřel, je vychováván svou tetou a strýcem a po celý život se snaží najít své místo ve společnosti a vyrovnat se s celoživotní neopětovanou láskou k dívce ze sousedství, kterou během svého mládí málem rozmetal na kusy.
NIC (Intet, 2022), režie: Trine Piil Christensen, Seamus McNally
Pierre Anthon a jeho spolužáci právě začali chodit do deváté třídy. Pierre Anthon zničehonic prohlásí, že život nemá smysl, odejde ze školy, vyleze na strom a odmítá z něho slézt. To mezi spolužáky vyvolá existenciální krizi. Rozhodnou se shromáždit své nejcennější věci a vytvořit „hromadu smyslu“, jež by Pierra Anthona přesvědčila, že nemá pravdu. Začíná nebezpečná, znepokojující a kontroverzní studie o tom, na čem skutečně záleží. To, co začalo nevinnou obětí, se brzy promění ve spirálu psychologického násilí: čím bolestivější je oběť, tím více znamená a tím více se požaduje od dalších v pořadí. Nothing je surový a neučesaný příběh o skupině mladých lidí, kteří se tváří v tvář nesmyslnosti života vydávají pryč z bezpečí a nevinnosti dětství. Film vznikl na motivy stejnojmenné bestselleru Janne Tellerové, který vyšel ve 30 zemích a po celém světě se prodalo více než 1,5 milionu výtisků. Kniha byla adaptována do více než 150 různých divadelních inscenací, teď se konečně dočkala i celovečerní filmové adaptace.
BOJ SNĚŽNÉHO PLUHU S MAFIÍ (Kraftidioten, 2014), režie: Hans Moland
Nils se se svým sněžným pluhem prohání zasněženými cestami v okolí chladného norského městečka. Proráží cesty pro své spoluobčany, což považuje za velmi zodpovědnou práci, kterou ostatní dokáží náležitě ocenit. Jednoho dne je dokonce jmenován Občanem roku, ale zároveň se v ten den dozví o úmrtí svého syna. Předávkování drogami není pro Nilse důvěryhodným vysvětlením, a tak vezme spravedlnost do vlastních rukou. Vyhrát krvavý spor s mafií není lehké, avšak Nils už nemá co ztratit. Navíc má v záloze mnohem silnější zbraně – mohutný stroj a štěstí začátečníka.
438 DNÍ (438 dagar, 2019), režie: Jesper Ganslandt
438 dní vychází ze skutečného příběhu novinářů Martina Schibbyeho a Johana Perssona, kteří riskovali své životy, když ilegálně překročili hranice mezi Somálskem a Etiopií. Chtěli vypátrat a říct pravdu o tom, jak honba za ropou ovlivňuje obyvatelstvo v regionu Ogaden. O pět dní později leží postřeleni v poušti, a začíná tak další kapitola, tentokrát již osobní. Film je příběhem dvou mužů uvržených do noční můry, kdy se honba za pravdou změní v mezinárodní politickou hru na život a na smrt, v boj o přežití, v němž se nejdůležitější zbraní stává přátelství.
Comentários