• Lukáš Bejček

RED ROCKET

SNEM SIMONA REXE JE MÍT SEN


Sean Baker je jedním ze skromné skupiny amerických režisérů, kteří tvoří zcela mimo proud aktuálního filmového průmyslu. Stojí na periferii a do této pozice staví také svou kameru, kterou ostří na společností zapomenuté jedince a odhaluje ošklivou pravdu, která je občas tak krutá a komplikovaná, že se jí ostatní tvůrci raději vyhýbají.


Postavy, které bychom mohli vnímat tragicky a cynicky, Baker vyobrazuje s optimismem, empatií a dávkou humoru, kterým odlehčuje jednotlivé situace, aniž by své filmy zcela zbavil vážnosti a realismu. V drze upovídaném dramatu Transdarinka (2015) - kompletně natočeném na iPhone 5S - nás prosluněným Los Angeles provedla dvojice trans prostitutek. V pestrobarevném snímku The Florida Project (2017) ilustruje očima šestileté Moonee život komunity bez domova, kde se mísí smutek dospělých s pocity dětského štěstí. Letošní Red Rocket nás přenese na okraj texaské metropole.


Simon Rex ve filmu Red Rocket (2021), foto: A24
Simon Rex ve filmu Red Rocket (2021), foto: A24

Úvodní song “Bye Bye Bye” skupiny 'N Sync doprovázející úvodní titulky je stejně jako tvář Simona Rexe zhmotněním popkultury z přelomu milénia. Rex byl svého času jednou z tváří MTV, kdy tento hudební kanál určoval trendy a televize byla ojedinělou sondou do vzdáleného světa. Možná ho vidíte poprvé, možná je vám povědomí z virálního rozhovoru s Tupacem Shakurem nebo série spoof filmů Scary Movie. Možná jste na něj již dávno zapomněli. V Red Rocket se po dlouhé pauze vrací zpět do středu pozornosti v roli vysloužilého pornoherce Mikeyho Sabera, a tentokrát už na něj tak snadno nezapomenete.


Potlučený Mikey s prázdnými kapsami a syndromem vyhoření se vrací zpět do rodného Texasu k bývalé přítelkyni Lexi (Bree Elrod) a její matce (Brenda Deiss) prosit o střechu nad hlavou. Jeho sobeckost a opovrženíhodné chování vyvažuje především přirozený šarm, kterému nakonec Lexi podlehne a dovolí mu se dočasně nastěhovat. Mikey začne hledat práci, ale jeho minulost (kterou se rád pyšní) je mu překážkou a rychle tak sklouzává k dealování drog pracovníkům místní rafinérie viditelné v pozadí téměř všech exteriérových scén.


Brenda Deis, Simon Rex a Bree Elrod ve filmu Red Rocket (2021), foto: A24
Brenda Deis, Simon Rex a Bree Elrod ve filmu Red Rocket (2021), foto: A24

U filmů Seana Bakera není chudoba jen charakterizujícím přívlastkem, nýbrž něčím co postavy opravdu žijí. Odráží se ve všech aspektech jejich každodenních životů, od trávení volného času až po politické názory, které nejsou nikdy explicitně vysloveny, přesto projevy z Trumpovy prezidentské kampaně znějící v pozadí mluví jasně. Bakerův portrét maloměšťáctví je civilní a upřímný. Red Rocket od svého publika nevyžaduje lítost, ale pochopení.


Jednoho dne Mikey v bistru s koblihami střetne sedmnáctiletou (skoro plnoletou) Strawberry (Suzanna Son). Mladá studentka je starším a zkušeným mužem rychle okouzlena navzdory jeho zřejmým lžím. Ona v něm vidí cestu pryč ze stereotypního života v Texas City, jemu se na oplátku vrací sebevědomí. Osobně jsem byl zaskočen, jak organicky a nevinně vztah pornoherce s nezletilou dívkou vyznívá. Mám být pohoršen? Nebo snad šokován? Samotná Strawberry totiž žádné neviňátko není, a i přes Mikeyho postranní úmysly udělat z ní svou budoucí múzu v plánovaném porno comebacku, nepůsobí jejich vzájemná interakce predátorsky. V průběhu filmu nám hlavou zní otázky, co je a není morální, co je a není správné, zatímco jsou hranice morálky postupně smazávány.


Suzanna Son a Simon Rex ve filmu Red Rocket (2021), foto: A24
Suzanna Son a Simon Rex ve filmu Red Rocket (2021), foto: A24

Mikeyho chování je lehkomyslné a nezákonné. Není to žádný dobrák, který udělal pouze pár chyb a nelze jej nikterak logicky ospravedlnit, a ani se o to nechci snažit. Baker vykresluje svět takový jaký je, komplikovaný a nemorální. Simon Rex v roli Mikeyho podává jeden z nejkomplexnějších hereckých výkonů loňského roku. V jeho očích se skrývá smutek někoho, kdo by byl rád obětí krutosti osudu, ale zůstává obětí svých vlastních činů. Zítřek pro něj neexistuje a minulost je vytesaná do kamene, žije přítomností, je nespoutaný a svobodný. Až by mu člověk záviděl, s jakou lehkostí životem proplouvá.


Pozn. redaktora

Vzhledem k tomu, že Sean Baker je notoricky známí tím, že každý z jeho projektů začíná výběrem kamery, nemohu nezmínit, že Red Rocket je natočeno kamerou Arriflex 16SR3 na 16mm film, což barvám filmu dodává retro nádech filmů ze 70. let a černým odstínům hloubku.


V nadcházejících dnech máte jedinečnou možnost zhlédnout film na velkém plátně v rámci jedné ze speciálních projekcí v pražských kinech Aero (24.03.) a butikovém kině Přítomnost (29.03.). Red Rocket u nás bohužel zatím jinou oficiální formu distribuce nemá.