• Iveta Laštovicová

REBECCA ZLOTOWSKI

Francouzská režisérka a scenáristka s polskými kořeny, kterou zájem o příběhy a jejich vyprávění dovedl přes francouzskou literaturu až ke studiu scenáristiky na prestižní pařížské univerzitě La Fémis.


Právě tam má kořeny dlouholeté přátelství s další francouzskou režisérkou Céline Sciamma a hudebníkem Para One (Jean-Baptiste de Laubier je autorem několika filmových soundtracků, z čehož dva jsou k filmům Céline Sciamma), které ovlivnilo její tvorbu. Scénář k první filmu byl vlastně absolventským školním projektem a nevznikal bez obtíží. Psaní scénářů byla pro Rebeccu Zlotowski do té doby spíš výtvorem skupinové práce. Když tedy dostala za úkol napsat scénář k filmu zcela sama, byla v úzkých. Pomohl a nasměroval jí režisér Lodge Kerrigan, jehož filmy obdivovala. Nakonec vznikl daleko osobnější scénář k filmu, než jaký vznikal pro filmy jiných režisérů. O režii vůbec neuvažovala, dokud nedostala od producenta nabídku svůj scénář i zfilmovat. Pak neváhala ani vteřinu a vznikl tak osobitý režijní debut Drahá Prudence (Belle épine, 2010).  

Rebecca Zlotowski při natáčení seriálu Les Sauvages (2019)
Rebecca Zlotowski při natáčení seriálu Les Sauvages (2019)

S hlavní hrdinkou Prudence (Léa Seydoux) se setkáváme ve složité situaci, a to dva týdny po smrtí její matky. Zůstává osamělá sama doma. Její otec je totiž pracovně v zahraničí a starší sestra se vypořádává se ztrátou po svém. Šestnáctiletá Prudence se snaží také, jenže její cesta vede přes velmi šikmou plochu, na kterou ji navádí noví přátelé. Rebecca Zlotowski chtěla zachytit období dospívání v pravém světle, ne jako období nevinnosti a naivnosti. Její představa o obsazení hlavních rolí byla poměrně jasná v tom, že nechtěla použít neherce ve věku svých postav. Naopak chtěla zkušenější herce, kteří by vzhledem vypadali na daný věk a dokázali jasně pro diváky interpretovat emoce. Název filmu “Belle épine” pak vznikl podle úvodního slova deníku patnáctileté dívky, který Rebecca Zlotowski náhodně našla ležet na ulici. 

Drahá Prudence (Belle épine, 2010)
Drahá Prudence (Belle épine, 2010)

Scénář k filmu Grand Central (2013) vznikal postupně. Základním pilířem ale měla být hned od počátku love story. Původním plánem ji bylo zasadit do kulis války v Bosně. Jenže tahle představa úplně nefungovala. Díky Gaëlle Macé (spolupracovala s Rebeccou Zlotowski na psaní scénář již dříve) se přidal nápad umístit příběh do prostředí zaměstnanců jaderné elektrárny. Gaëlle Macé totiž narazila na zajímavou novelu, která se tímto tématem zabývala a přinesla rovnou i několik rozhovorů s lidmi z tohoto oboru. Výzvou bylo dostat se za dveře jaderné elektrárny a do téměř výhradně mužského světa. Psaní scénáře, které obvykle předchází vyhlížení lokalit naopak tentokráte vznikalo právě při obhlídkách na místě. Obě tak postupně zjišťovaly hierarchii a všechna přísná pravidla pro přijetí a následnou práci v elektrárně. Do příprav filmu zasáhla nehoda v japonské Fukushimě. Nejen, že přinesla spoustu nových informací, ale především zájem o toto téma. V hlavních rolích milostného trojúhelníku se představili Léa SeydouxTahar Rahim a Denis Ménochet.

Grand Central (2013)
Grand Central (2013)

V pořadí třetí film se ze současnosti přesouvá do období 30. let 20. století. Jeho hlavním tématem je spiritualismu, kterému se věnují sestry v podání Natalie Portman a Lily-Rose Depp. Představení, která pořádají neuniknou zrakům pařížského filmového producenta v podání Emmanuela Salingera. Ten je fascinovaný stejně tak vzájemným vztahem sester jako jejich vztahem k posmrtnému životu. 

Planetárium (Planetarium, 2016)
Planetárium (Planetarium, 2016)

Prozatím posledním filmem Rebeccy Zlotowski je Bezstarostná dívka (Une fille facile, 2018), kde si režisérka pohrává se sexuálními stereotypy a hrami mezi privilegovanými muži a jejich očima objektivizovanými ženami. Kdo má vlastně ve výsledku navrch? Zahia Dehar se k hlavní roli dostala velmi zajímavě. Začala totiž režisérku sledovat na Instagramu. Tu velmi překvapil zájem influencerky, která se od skandálu vyšplhala až v uznávanou celebritu vlastnící svou značku oblečení a prádla. A právě jejich setkání bylo pro Rebeccu Zlotowski znamením vytáhnout ze šuplíku jeden starší námět na scénář. Velkou část postavy Sofie tak potom vytvářely společně a některé osobní zkušenosti Zahii Dehar se dostaly i do filmu (např. pravidlo vždy se najíst než jít na smluvenou večeři). Ten se točí kolem dvou sestřenic. Naime je čerstvě šestnáctiletá dívka, která se nechá zlákat životním stylem o pár let starší Sofie. 

Bezstarostná dívka (Une fille facile, 2019)
Bezstarostná dívka (Une fille facile, 2019)

V loňském roce si Rebecca Zlotowski vyzkoušela práci na seriálovém scénáři i jeho režii. Les Sauvages (2019) se točí kolem kandidáta Iddera Chaoucha. Ten je na pokraji toho, aby se stal jako první Arab v historii prezidentem Francie. Není ale jediný z rodiny na koho se upínají v této době zraky médií a společnosti. Jeho dcera a zároveň manažerka jeho kampaně Jasmine, má ostře sledovaný románek s televizní hvězdou Fouadem. V předvečer voleb se všichni schází na svatbě, kde se nečekaně objevuje i bratr Nazir. Právě propuštěný z vězení, netající se svými radikálními myšlenkami se ujímá proslovu. V ohrožení se náhle ocitá jak svatba, tak i výsledky voleb.