- Vojtěch Kozlíček
VŘÍSKOT (1996)
NOVÁ IKONA HORORU
Po menší odmlce jsme zpět s hororovým Ohledem. Zároveň se vracíme k režisérské legendě Wesovi Cravenovi, jemuž jsme věnovali předminulý Ohled, respektive jeho filmu Hory mají oči (1977). Pokud by snad někdo tápal v tom, kdo je tahle legenda, tak Wes Craven je ikonickým tvůrcem především díky postavě Freddyho Kruegera. Jeho druhé ikoně jsme se rozhodli věnovat právě dnešní Ohled.

Potom co Wes Craven potvrdil stvůj status hororového mistra, ať už mluvíme o jeho prvních počinech v sedmdesátých letech či snímku Noční můra v Elm Street (1984), měl tenhle režisér v devadesátkách, jak se říká, zaječí úmysly. Když se totiž k němu dostal v únoru 1996 scénář jménem Scary Movie od Kevina Williamsona, tak si po přečtení prvních stránek jen povzdychl a rozhodl se, že něco takového již znovu dělat nechce. Craven měl choutky vymanit se ze svého domacího hřiště, žánru hororu a scénář odmítnul. Shodou náhod byl však někdy tou dobou také na jedné autogramiádě, kde mu dal brouka do hlavy neznámý jedenáctiletý mladík. Ano, za Vřískot v podání Wesa Cravena vděčíme neznámému mladému fandovi hororu.
“I’ve seen all your movies… You need to do something kickass. The movies you’re doing you know… They’re not kicking ass anymore. You’re getting soft.”

Zásadním momentem během práce na filmu Vřískot byl výběr masky vraha. Totiž ve scénáři stálo pouze, že se jedná o postavu, jenž má obličej zakrytý s „ghostly white mask“. Supervisor speciálních efektů Howard Berger byl na vážkách, co si pod tímhle označením má představit. Dokumentární snímek Still Screaming: The Ultimate Scary Movie Retrospective (2011) nám odhalil několik Bergerových náčrtů.

Původní vize Vřískota měla tedy spíš blízko k bizarnímu strašidlu či zombie než k minimalistické masce ducha, jakou známe dnes. Pokud vás někdy napadlo, že inspirací byl jeden z nejdražších vydražených obrazů v historii, expresionistický Výkřik (1893) Edvarda Muncha, tak ten tvůrce také neovlivnil. Masku totiž tvůrci objevili během výběru natáčecích lokací v jednom domě. Pochopitelně ji nemohli kvůli autorským právům použít, takže se dal do práce tým Bergera a vytvořili dle jeho slov něco kolem deseti verzí této masky. Craven však stále nebyl spokojený, a tak v den natáčení, kdy měla být maska odhalena před kamerou, vyměnil jejich vymodelovanou verzi za originální masku, kterou nalezli. Studio jeho výměnu odhalilo. Na natočených záběrech si všimli, že je maska označená malým logem “fun world tm”.
Fun World Division of Easter Unlimited, Inc. je firma zabývající se prodejem hraček, kostýmů, doplňků atd. a její historii můžeme mapovat až do roku 1959. Tato značka stále existuje a funguje. Tehdy byl jeden z jejich hlavních představitelů Alan Geller k filmařům velkorysý, žádal pouze o kredit v titulcích (Ghost Mask courtesy of…) a sto dolarů. Další představitel Fun World R. J. Torbert pak nelenil a nechal patentovat název masky “ghost face”. Byl dokonce tak pečlivý, že si našel původní copyright (masku nevyrobilo Fun World, ale nějaká firma pravděpodobně v Japonsku nebo Číně) a zpětně upravil název originálu, také na “ghost face”. Tato maska v Torbertovi vždy evokovala ducha křičícího v bolestech, což bylo podle jeho slov do té doby něco neobvyklého.

My si v souvislosti s maskou vybavíme například duchy z černobílých animáků. Řekli bychom, že se v masce mísí něco strašidelného s komickým, a to možná přesně odpovídá celému tónu filmu. Producentka Cathy Konrad měla při prvním čtení scénáře přesně takové smíšené pocity. Na jednu stranu ji pobavila řada „vtipných“ situací, na druhou stranu se bála. V každém případě je dnes tato maska ikonou hororového žánru, podobně jako maska Michaela Myerse či hokejová maska Jasona Voorheese. Ostatně na obě postavy odkazuje úvodní scéna. Podle nás je dobře, že se tvůrci nerozhodli jít cestou složitého maskování, tuny make-upu, protéz, praktických efektů a zvolili takovou jednoduchou variantu.
Co se týče hereckého obsazení, tak tady se objevil menší zádrhel s Drew Barrymore, která byla vybrána pro Sidney Prescottovou. Barrymore se na poslední chvíli rozmyslela, že tuto roli nechce a usilovala o Casey Beckerovou, která otevírá celý film telefonátem o oblíbeném hororovém filmu a záhy skončí podobodaná a oběšená na větvi stromu. Craven se dostal do situace, kdy zabil hlavní hvězdu filmu a miláčka tehdejší Ameriky v prvních minutách. “It was like a body punch to the audience.” Barrymore ke všemu zůstala na hlavním plakátu k filmu.

Ještě zajímavějším byl potom přístup Cravena k postavě vraha nebo spíš jeho hlasu. Vzhledem k rozmanitým možnostem se jednalo o poněkud zdlouhavý proces výběru toho pravého hlasu. Přeci jen každý člověk umí přinejmenším tucet odlišných a praví pachatelé jej namluvit nemohli, protože jak prozradí ve filmu, během telefonních hovorů používali měnič hlasu. Pro hlas „měniče hlasu“ režisér nakonec vybral dabéra Rogera Jacksona, který se na začátku devadesátek věnoval především dabingu videoher. Jackson Cravena zaujal tím, jak byl jeho hlas klidný. Dabér je vybraný, tak je na čase ho seznámit s herci nebo ne?
Craven zvolil na place přístup, který dnes již používá řada režisérů a sice, že vraha uvidí herci poprvé až na scéně během natáčení. Jejich reakce je pak pochopitelně daleko věrohodnější. Jackson tak byl po celou dobu natáčení schovaný a herci netušili, jak vypadá. Navíc měl u sebe monitor, kterým pozoroval, co se děje na scéně a jak jednotlivci reagují. Tento přístup fungoval o to lépe, že se jednalo pouze o zvuk.

Snímek Vřískot odstartoval další hororový franchise. Od jeho premiéry v roce 1996 natočil Wes Craven další tři pokračování (1997, 2000, 2011). Současně dal základ velmi populární parodii Scary Movie z roku 2000. V roce 2021 můžou fanoušci očekávat pátý díl, který ale bude bohužel postrádat dotek hororového boha, jelikož nás mistr Wes Craven před třemi lety opustil. Jeho ikonické postavy s námi však budou navždy.