• Vojtěch Kozlíček

MARS ÚTOČÍ (1996)

KDYŽ TIM BURTON VYMĚNÍ LOUTKY ZA CGI


Kdo by neznal Tima Burtona, obzvlášť v polovině devadesátých let, kdy měl již za sebou snímky jako Beetlejuice (1988), Batman (1989) či Střihoruký Edward (1990) a snad každý znal jeho zfilmovanou povídku Ukradené Vánoce (1993). Po natočení životopisného dokumentu béčkového režiséra Eda Wooda, se odvážil k projektu, který vycházel z kontroverzní série sběratelských kartiček “Mars Attacks”.

Obrázek1

Kartičky, které zobrazovaly příběh nelítostné invaze mimozemšťanů, ilustroval umělec Norman Saunders a vydala je firma Topps (Bubbles Inc.) v roce 1962. S nápadem přišel zaměstnanec Len Brown, který se inspiroval obalem staré komiksové knihy. Kontroverzní byly především v kontrastu probíhající studené války a po šesti měsících byly staženy z prodeje. Později se do oběhu vrátily a ty původní pochopitelně velmi stouply na ceně. V dokumentu od Sci-Fi Channel (SyFy dnes), který vyšel po vydání filmu uváděli cenu kolem dvou tisíc dolarů.

Cards
Zdroj: normansaunders.com

Rodiče je zkrátka tehdy nepřijali vůbec dobře, ale děti je milovali, stejně jako dramatika Jonathana Gemse, který je objevil v roce 1994 v malém krámku v Hollywoodu spolu s další edicí sběratelských kartiček Dinosaurs Attack! z roku 1988. Gems napsal pro Burtona více scénářů, které se nerealizovaly. Když narazil na tyto kartičky, věděl, že tomu bude nejspíš podobně. Přesto mu pomyšlení na marťany či dinosaury v režii Tima Burtona nedalo spát a rozhodl se Burtonovi kartičky spolu s hrubým scénářem ukázat. Dinosauři byli mimo hru, jelikož tři roky zpět vyšel Spielbergův Jurský Park. Avšak na volání marťanů Burton po třech měsících odpověděl.  

“…I wrote it thinking Tim would be amused, but I didn’t think he’d actually make a movie out of it because it was too freaky.”
vlcsnap-2020-03-12-04h59m38s261
Úvodní titulky filmu

V příběhu, který ilustrují Topps kartičky, marťané po vpádu na planetu zemi mnohonásobně zvětší hmyz, který pak lidstvo dál terorizuje. Tato část byla ze scénáře úplně vypuštěna, jinak se režisér poměrně držel předlohy. Respektive vybral několik karet z balíčku o 55 kartách a ty pak převedl na filmové plátno. Například hned v úvodu filmu zrealizoval bizarní scénu kartičky “burning cattle” a pohrál si i s vizí “destroying a dog”, což divákovi jasně stanovuje tón celého snímku. Černá Burtonovská komedie o mimozemšťanech.


Příběh měl připomínat sci-fi The War of the Worlds (1953). Burton však také dbal na to, aby dějová linka vykreslila jednotlivé příběhy hlavních i vedlejších postav, podobně jako to dělal “master of disaster” Irwin Allen (Dobrodružství Poseidonu, Skleněné peklo). Tím se dostáváme k hvězdnému hereckému obsazení, které dal Tim Burton dokupy. Jack Nicholson, Glenn Close, Pierce Brosnan, Sarah Jessica Parker, Annette Bening, Michael J. Fox, Danny DeVito, Natalie Portman nebo také zpěvák Tom Jones. Do role marťanky obsadil Burton svou tehdejší přítelkyni Lisu Marii.

vlcsnap-2020-03-12-14h58m28s372
Lisa Marie

A co se týče Burtonova kamaráda Jokera? Když se ho režisér ptal, jakou roli by chtěl hrát nebo spíš, zda by si vůbec chtěl v tomto snímku zahrát, Nicholson odpověděl: “I’ll do them all.” A trochu se tak stalo, protože Nicholson si zde střihnul dvojroli. Prezident Spojených států a developera jménem Art Land.

“…he (Nicholson) said you know I’ve always wished that Tim Burton would be for me the way Scorsese has been for DeNiro.”

– Glenn Close


dvojrole
Jack Nicholson

Ztvárnění mimozemšťanů pak podléhalo rozpočtu a především času. Burton jakožto milovník loutek a obdivovatel kouzelníka speciálních efektů Raye Harryhausena (The Beast from 20,000 Fathoms, Souboj Titánů), toužil po stop-motion animaci. Takový proces se bohužel vůbec neslučoval s harmonogramem natáčení a producent Larry Franco, který se zrovna vrátil z natáčení Jumanji (1995), kde speciální efekty zaštiťovala společnost George Lucase Industrial Light & Magic, navrhl computer-generated animaci (CGI). Franco pravděpodobně přesvědčil Burtona především tím, že CGI lze vytvořit tak, aby vypadalo jako stop-motion. Stačí jen opomenout důraz na plynulost pohybu animovaných objektů. Navíc mohl Burton použít anamorfickou čočku pro cinematický širší obraz, což by byl v případě stop-motion animace problém. Navzdory tomu trvala příprava animace marťanů přibližně rok a podílelo se na ní kolem 60 lidí.

Stop motion animace ve filmu Sedmá Sindibádova cesta (1958), kterou vytvořil Ray Harryhausen a CGI ve filmu Mars Útočí (1996)

Vzhled marťanů samozřejmě vycházel z režisérových skic. Burton se nesnažil vytvořit něco nového, spíše pracoval s vizí klasické bandy mimozemšťanů z Marsu. Jako inspirace mu pošloužilo například například Invasion the Saucer Men (1957). Co se týče designu mimozemských lodí, tak v tom případě Burton prostě vzal všechno, co již bylo vytvořeno a pokusil se to osekat o zbytečnosti.

“He is the only director I know who thinks like an artist. During the script process, I would mention that things might be too expensive and he would say, BUT IT’S THE RIGHT THING TO DO – WE’LL FIGURED IT OUT. So money isn’t ever really the point.”

Jonathan Gems

1ec1a0593a26b6798c77f050baecaedd
Tim Burton

Toho se držel i v případě marťanské mluvy, která je na útočnících z Marsu asi nejvtipnější. Absolutně zde zvítězila jednoduchost, ikdyž prý Burton zkusil několik komplikovanějších věcí. Nebylo to však ono, a tak marťani zní jako nějaká hekající kachna. Mimochodem studio Warner Bros. chtělo k mluvě titulky, ale Burton to odmítnul. 


Mars Útočí! sice nepatří k Burtonovým nejlepším filmům, ale rozhodně má co nabídnout, ať už herecké výkony nebo skvěle animované mimozemšťany. Je to nenáročná a příjemná podívaná, kterou můžeme označit za devadesátkovou sci-fi klasiku, která se nebála být explicitní. Pokud však preferujete více seriózní sci-fi, doporučujeme náš žebříček 10 opomíjených sci-fi filmů, které byste měli vidět.