• Iveta Laštovicová

MIRANDA JULY

Při čtení výčtu aktivit ženy tohoto týdne Vám doporučujeme se posadit. Je totiž dechberoucí. Miranda July je režisérkou, scenáristkou, herečkou, spisovatelkou, ale i zpěvačkou, performerkou a zakladatelkou feministického filmového archivu Joan4jackie. 

Narodila se ve státu Vermont manželskému páru spisovatelů a vysokoškolských učitelů. Rodina brzy přesídlila do Kalifornie. Oba rodičě, zapálení milovníci literatury zároveň z domova vedli nakladatelství North Atlantic Books zaměřujícího se na vydávání knih s tématikou alternativního životního stylu, které společně založili. Není tedy divu, že obklopená knihami Miranda July sama začala brzy sepisovat vlastní krátké povídky. Své první pokusy divadelních her představovala v jednom rockovém klubu v Berkeley jako předskokanka ten večer vystupujících kapel. Pro diváky to musel být velmi zvláštní zážitek a pro Mirandu July každopádně cenná zkušenost. V 16 letech napsala a zrežírovala hru s názvem The Lifers. Inspirací pro ni byla korespondence s vězněm, který si odpykával trest za vraždu. 

Miranda July a herečka Evan Rachel Wood během natáčení filmu Kajillionaire (2020)
Miranda July a herečka Evan Rachel Wood během natáčení filmu Kajillionaire (2020)

Podle jejích vlastních slov byli se starším bratrem vychovávání ve smyslu, že vše co potřebují si můžou vyrobit sami. Což pokud už jste viděli některý z jejích filmů dává zpětně velký smysl. Kreativita a fantazie je cítit ze všeho co dělá, nejen z filmů. Od samého prvopočátku však pro ni  byla velmi důležitá i umělecká svoboda. Po soukromé střední škole odešla Miranda July studovat na univerzitu Santa Cruz. Studium však po dvou letech vzdala, aby se odstěhovala do Portlandu a stala umělkyní. Rozjela poměrně úspěšnou sérií one woman show vystoupení a zapojila se do tamní riot grrrl scény.


Už během této životní fáze začala experimentovat s videem a založila alternativní distribuční společnost pro režisérky. Hlavním nápadem bylo seznámit navzájem co nejvíce umělkyň, aby se dozvěděly o práci ostatních, mohly sdílet své zkušenosti a založit vlastní komunity. Fungovalo to tak, že zájemkyně poslala Mirandě July svůj krátký film, který se jí vrátil zpět společně s několika dalšími od jiných režisérek. S tímto projektem začala Miranda July v roce 1995 pod názvem Big Miss Moviola, který se poté přetransformoval v úvodu zmíněný název Joanie4Jackie. V jedné z těchto “kompilací” se objevil i první krátkometrážní film Atlanta naší dnešní ženy.  V roce 2016 darovala celý Joanie4Jackie archiv Getty Research Institutu. V té době čítal na 200 titulů včetně veškeré dokumentace a dopisů. 

Já a Ty a všichni ostatní (Me and You and Everyone We Know, 2005)
Já a Ty a všichni ostatní (Me and You and Everyone We Know, 2005)

První celovečerní pozvánka do zvláštního světa Mirandy July byl film Já a Ty a všichni ostatní (Me and You and Everyone We know, 2005), ve kterém zúročila své zkušenosti umělecké performerky. Hrdinka Christine, kterou ztvárnila sama režisérka, je totiž amatérskou videoumělkyní živící se jako taxikářka pro seniory. Při jedné ze svých jízd narazí na prodavače obuvi Richarda (John Hawkes), který se právě rozešel se svou manželkou a tuto skutečnost velmi těžce nese. Mezi oběma se zrodí nezvyklý vztah. Miranda July během sledování jejich příběhu dává nahlédnout i do životů postav vedlejších, které jsou s hlavní dvojicí spjatí – Richardovi synové, sousedky Heather a Natasha a další. Před natáčení si byla Miranda July vědoma, že její debutový film může být zároveň i poslední, pokud neuspěje. Film se ale dostal na festivaly, kde slavil nebývalý úspěch. Odnesl si například Zlatou kameru z filmového festivalu v Cannes.

Budoucnost (The Future, 2011)
Budoucnost (The Future, 2011)

Proč tedy potom tak dlouhá pauza mezi následujícím filmem? Jak už bylo řečeno, Miranda July se nezaměřuje pouze na jedno umělecké odvětví. Pravidelně publikovala své povídky v časopisech a v roce 2007 vydala i jejich soubor pod názvem No One Belongs Here More Than You, do češtiny přeložený v roce 2011. Ve stejném roce vydala knihu It Chooses You, která byla její terapií a vstupenkou z tvůrčí krize. Ta ji provázela především během psaní nového filmového scénáře v roce 2009. Během pauz na oběd bylo její zábavou prohlížení katalogu PennySaver, kde Američané v inzerátech nabízí a shání v podstatě cokoliv na co si vzpomenete. Miranda July začala být zvědavá jací lidé jsou schovaní za těmito inzeráty.


Společně s fotografkou Brigitte Sire se proto vydala po náhodných inzerátech, aby vznikla dokumentární kniha o věcech a jejich majitelích. Mezitím ale Miranda July přeci jen potěšila diváky a v roce 2011 představila svůj druhý celovečerní snímek Budoucnost (The Future). V něm si společně s Hamishem Linklaterem zahráli třicátníky Sophie a Jasona, jejichž vztah i kariéry se ocitly na mrtvém bodě. Vymanit ze zajetých kolejí je má adopce nemocné kočky Paw Paw, která jak diváci brzo zjistí, má sama do příběhu také co říct. Zdánlivě jednoduché rozhodnutí bude mít ale na životy všech tří velký dopad.

Madeline´s Madeline (2018)
Madeline's Madeline (2018)

V roce 2018 se objevila ve filmu Josephine Decker Madeline's Madeline v roli Reginy, úzkostlivé matky hlavní hrdinky. Poprvé si tak vyzkoušela sedět při natáčení jen v jedné židli a nestarat se o tisíc věcí zároveň. Přitom Madeline´s Madeline se tváří jako film, který by klidně mohla natočit sama Miranda July. Je totiž příkladem podobné kreativity. Jak se vlastně Miranda July k této roli dostala. Josephine Decker chtěla zadaptovat její knihu The First Bad Man. Miranda July, aby si udělala představu si pustila její filmy a byla okouzlena. I tak ale nabídku adaptace své knihy odmítla. Josephine Decker jí pak poslala nabídku na roli v chystaném filmu, kterou s nadšením přijala. Prý byla velmi zvědavá na tvůrčí proces vzniku experimentálních filmů jaké točí právě Josephine Decker, jejíž filmy mají velmi osobitý rukopis. 

Kajillionaire (2020)
Kajillionaire (2020)

Miranda July se po devítileté režijní pauze vrací s novinkou Kajillionaire (2020), která opět slibuje dávku jejího nezaměnitelného rukopisu. Život tříčlenné rodiny složené z rodičů (Richard Jenkins a Debra Winger) a jejich šestadvacetileté dcery Old Dolio (Evan Rachel Wood) se točí kolem malých každodenních podvůdků a krádeží. Rodina nechce být svázaná klasickým očekáváním společnosti, které podle nich dělá z občanů moderní otroky. I jejich rodinná dynamika je lehce pokřivená a víc než rodinu připomíná partnerství. Vše se dělí na třetiny. Jejich zaběhlý režim ale naruší mladá žena, která se chce k jejich skupině přidat.