• Iveta Laštovicová

MAREN ADE

Další ženou, kterou vám chceme v naší pravidelné úterní rubrice je německá režisérka, scenáristka a producentka Maren Ade. Ve své filmografii má zatím pouze 3 celovečerní snímky, ale jako producentka pomohla na svět desítce dalších zajímavých titulů a jako učitelka scenáristiky na Filmové akademii Baden-Württemberg v Ludwigsburgu předává své cenné zkušenosti dalším generacím budoucích filmařů. 

Narodila se ve městě Karlsruhe a už od mala byla zvyklá se svými rodiči pravidelně navštěvovat místní kino. Podle jejích vlastních slov prý viděli všechny filmy co se v té době v sále hrály. Když se pak na trhu objevila první spotřebitelská kamera, Maren Ade si přála jednu mít. Už jako teenager s ní natočila své první krátkometrážní filmy a vlastní remaky slavným reklam. Láska k filmu jí vydržela, a proto se rozhodla vystudovat filmovou produkci a posléze i filmovou režii. Studium zakončila absolventským filmem, ze kterého se stal velmi úspěšný debut oceněný na festivalu Sundance v roce 2005.

Maren Ade
Maren Ade

Tím debutem je snímek s názvem Les pro stromy (The Forest for the Trees, 2003), který sice není uhrančivý svou vizuální stránkou, protože ho Maren Ade natočila na ruční kameru, ale o to víc se soustředí na příběh, ke kterému výsledná forma sedí. Režisérka se svým debutem začíná sovu sérii ženských hrdinek, které bojují s osamělostí a představuje svůj specifický smysl pro humor. Mladá, začínající učitelka Melanie (Eva Lobau) se stěhuje za prací do jiného města. Opouští tak rodinu i všechny své známé. Co se jevilo jako nový start plný nadějí, se promění velmi rychle v boj se samotou a vystřízlivění z představ o práci učitele (zkostnatělý učitelský sbor, nevychovanost žáků, nedostatek autority). Urputná touha obklopit se novými lidmi hraničící s obsesí situaci nepřidává. Vše se vyhrotí ve velmi emotivním závěru.

Les pro stromy (The Forest for the Trees, 2003)
Les pro stromy (The Forest for the Trees, 2003)

Druhý celovečerní film Všichni ostatní (Everyone else, 2009) se soustředí na mladou dvojici Gitti (Birgit Minichmayr) a Chrise (Lars Eidinger) trávící společnou dovolenou na Sardinii, která v jejím průběhu prochází vztahovými vrcholy a krizemi. Především v zrcadle jiných párů, které potkávají, se projevují jejich odlišné povahy, pohled na svět, ale i specifická dynamika jejich vztahu, která je drží spolu. 

Všichni ostatní (Everyone else, 2009)
Všichni ostatní (Everyone else, 2009)

Doposud největším úspěchem Maren Ade je její třetí a zatím poslední snímek Toni Erdmann (2016). S přípravou na tomto filmu začala hned po filmu Všichni ostatní (Everyone else, 2009). Mezitím rozjela vlastní produkční společnost Komplizen Film, společně s Janine Jackowski a Jonasem Dornbachem, což přípravu trochu zbrzdilo. Nicméně divákům přineslo několik zajímavých snímků jako např. Tabu (2012) a Tisíc a jedna noc (Arabian Nights, 2015) Miguela Gomese nebo Western (2017) německé kolegyně Valesky Grisebach. 

Toni Erdmann (2016)
Toni Erdmann (2016)

V úvodu byl nápad na hlavní postavu otce vtipálka, který se snaží rozmělnit upjatost a vážnost své kariéristické dcery Ines (Sandra Hüller), a který má tak trochu předobraz v otci samotné Maren Ade. Následoval několikaměsíční důkladný průzkum kvůli pozadí hlavních postav a jejich správnému uchopení. Pro Maren Ade bylo například velmi důležité dát hlavní hrdince správný typ zaměstnání. Psaní samotného scénáře zabralo skoro 2 roky. V průběhu psaní už se obsazovali herci do hlavních rolí. Samotné natáčení trvalo také poměrně dlouho a do střižny se Maren Ade dostala s asi 100 hodinami materiálu, což je opravdu velká porce na zpracování. A že výsledek se velmi povedl, se přesvědčili nejen kritici a festivaloví diváci. O ději nebudeme nic odhalovat. Je to film, který se jednoduše musí vidět a vy si ho můžete pustit na Edisonline.