- Iveta Laštovicová
MAREN ADE
Další ženou, kterou vám chceme v naší pravidelné úterní rubrice je německá režisérka, scenáristka a producentka Maren Ade. Ve své filmografii má zatím pouze 3 celovečerní snímky, ale jako producentka pomohla na svět desítce dalších zajímavých titulů a jako učitelka scenáristiky na Filmové akademii Baden-Württemberg v Ludwigsburgu předává své cenné zkušenosti dalším generacím budoucích filmařů.
Narodila se ve městě Karlsruhe a už od mala byla zvyklá se svými rodiči pravidelně navštěvovat místní kino. Podle jejích vlastních slov prý viděli všechny filmy co se v té době v sále hrály. Když se pak na trhu objevila první spotřebitelská kamera, Maren Ade si přála jednu mít. Už jako teenager s ní natočila své první krátkometrážní filmy a vlastní remaky slavným reklam. Láska k filmu jí vydržela, a proto se rozhodla vystudovat filmovou produkci a posléze i filmovou režii. Studium zakončila absolventským filmem, ze kterého se stal velmi úspěšný debut oceněný na festivalu Sundance v roce 2005.

Tím debutem je snímek s názvem Les pro stromy (The Forest for the Trees, 2003), který sice není uhrančivý svou vizuální stránkou, protože ho Maren Ade natočila na ruční kameru, ale o to víc se soustředí na příběh, ke kterému výsledná forma sedí. Režisérka se svým debutem začíná sovu sérii ženských hrdinek, které bojují s osamělostí a představuje svůj specifický smysl pro humor. Mladá, začínající učitelka Melanie (Eva Lobau) se stěhuje za prací do jiného města. Opouští tak rodinu i všechny své známé. Co se jevilo jako nový start plný nadějí, se promění velmi rychle v boj se samotou a vystřízlivění z představ o práci učitele (zkostnatělý učitelský sbor, nevychovanost žáků, nedostatek autority). Urputná touha obklopit se novými lidmi hraničící s obsesí situaci nepřidává. Vše se vyhrotí ve velmi emotivním závěru.

Druhý celovečerní film Všichni ostatní (Everyone else, 2009) se soustředí na mladou dvojici Gitti (Birgit Minichmayr) a Chrise (Lars Eidinger) trávící společnou dovolenou na Sardinii, která v jejím průběhu prochází vztahovými vrcholy a krizemi. Především v zrcadle jiných párů, které potkávají, se projevují jejich odlišné povahy, pohled na svět, ale i specifická dynamika jejich vztahu, která je drží spolu.

Doposud největším úspěchem Maren Ade je její třetí a zatím poslední snímek Toni Erdmann (2016). S přípravou na tomto filmu začala hned po filmu Všichni ostatní (Everyone else, 2009). Mezitím rozjela vlastní produkční společnost Komplizen Film, společně s Janine Jackowski a Jonasem Dornbachem, což přípravu trochu zbrzdilo. Nicméně divákům přineslo několik zajímavých snímků jako např. Tabu (2012) a Tisíc a jedna noc (Arabian Nights, 2015) Miguela Gomese nebo Western (2017) německé kolegyně Valesky Grisebach.

V úvodu byl nápad na hlavní postavu otce vtipálka, který se snaží rozmělnit upjatost a vážnost své kariéristické dcery Ines (Sandra Hüller), a který má tak trochu předobraz v otci samotné Maren Ade. Následoval několikaměsíční důkladný průzkum kvůli pozadí hlavních postav a jejich správnému uchopení. Pro Maren Ade bylo například velmi důležité dát hlavní hrdince správný typ zaměstnání. Psaní samotného scénáře zabralo skoro 2 roky. V průběhu psaní už se obsazovali herci do hlavních rolí. Samotné natáčení trvalo také poměrně dlouho a do střižny se Maren Ade dostala s asi 100 hodinami materiálu, což je opravdu velká porce na zpracování. A že výsledek se velmi povedl, se přesvědčili nejen kritici a festivaloví diváci. O ději nebudeme nic odhalovat. Je to film, který se jednoduše musí vidět a vy si ho můžete pustit na Edisonline.