• Iveta Laštovicová

KARYN KUSAMA

Dnešní žena nás zavede k žánrům, kterým jsme se v naší rubrice zatím moc nevěnovali. V její filmografii potkáme čistokrevný thriller, mysteriózní horor, sci-fi, teenage movie a sportovní drama. Co však všechny filmy spojuje je silná ženská hrdinka v ústředí. 

Nejranější a asi nejbizarnější setkání s filmem je vzpomínka z dětství, kdy ji ve zhruba 10 letech maminka vzala i se sourozenci do kina na Lynchovu Mazací hlavu (Eraserhead, 1977). Za svoje filmové vzory pak bere především filmy jako Rosemary má děťátko (Rosmary´s Baby, 1968) a Jeanne Dielmanová, Obchodní nábřeží 23, 1080 Brusel Jeanne Dielman, 23, quai du Commerce, 1080 Bruxelles. 1975). Její cesta k režii je dalo by se říct klasická a vede přes spoustu zkušeností na různých pozicích ve filmovém průmyslu (vystřídala ale i zaměstnání, která s filmem nemají co dělat). Velkou školou (kromě té filmové) jí byla ale především úskalí při tvorbě jejích vlastních filmů.

(Karyn Kusama při natáčení filmu The Invitation)
(Karyn Kusama při natáčení filmu The Invitation)

Prvním filmem byla Boxerka (Girlfight, 2000). Film, ve kterém debutovala jak Karyn Kusama, tak i představitelka hlavní postavy Michelle Rodriguez. Diana je problémová puberťačka, která se rozhodne svou agresivitu a nespokojenost uplatnit v tréninku boxu a to i přes protesty svého otce a odrazování svého trenéra, že tento sport je doménou mužů. Kusama napsala scénář potom co se sama nějaký čas věnovala boxu a chtěla natočit film ze sportovního prostředí. Film měl ale problém s financováním. Ženská hrdinka věnující se boxu nebyla pro studia lákavá. Další věcí, za kterou musela začínající režisérka stát byl nátlak od studia přeobsadit Michelle Rodriguez běloškou. Film stojící 1 milion dolarů nakonec vznikl především díky režiséru Johnu Saylesovi, pro kterého Kusama v té době pracovala jako asistenka a který věřil  v její talent. Trnitá cesta se ale vyplatila. Film měl úspěch jak na festivalu Sundance, tak i v Cannes. 

Boxerka (Girlfight, 2000)
Boxerka (Girlfight, 2000)

O pět let později se musí Kusama vypořádávat s naprostou odlišnou situací s filmem Aeon Flux (2005). Rozpočet filmu je 62 milionů dolarů (pro Kusamu neuvěřitelný, pro rozpočty podobných filmů ale nízký). Za filmem stojí velké studio a do hlavní role je obsazena Charlize Theron, která jen rok předtím získala Oscara za svůj herecký výkon ve filmu Zrůda (Monster, 2003). Při natáčení této adaptace animovaného televizního seriálů se stejným názvem se Kusama také setkala s něčím co si bude pamatovat do konce svojí kariéry a co už podle ní nikdy nedovolí – aby neměla poslední slovo při finální verzi. Do kin se totiž dostala zcela jiná verze než byl výsledný produkt režisérky. Film si i tak můžete pustit na iTunes

(Aeon Flux, 2005)
(Aeon Flux, 2005)

Další cennou lekcí byla práce na filmu Jennifer´s Body – Bacha, kouše! (Jennifer's Body, 2009). Film, který měl velmi rozporuplné reakce, ale přitom se stal téměř kultovní záležitostí své doby. Je mixem napětí a humoru. Megan Fox si zde zahrála středoškolačku Jennifer, kterou zapadlá indie kapela obětuje Satanovi, aby se stala slavnou. Jenže všechno úplně nedopadne podle jejich plánů a Jennifer začne lačnit po krvi svých mužských spolužáků. Scénář k filmu napsal Diablo Cody, který stojí za filmem Juno a právě kvůli scénáři se rozhodla Karyn Kusama do projektu jít. Kusama filmem chtěla vzdát hold některým hororů z 80. let a oba s Diablem Codym chtěli do filmu protlačit feminismus. Jejich představa by se dala shrnout pod slovy:”it feels like a fairy tale gone psycho”. Co tedy ve výsledku vypadá jako směšné, lepkavé, nepovedené vyvražďovací teen movie je pod povrchem film o ženském přátelství a ženské síle. Propracovanost sdělení a původního záměru už můžeme vidět ve jménech postav – Needy má svou přezdívku, protože je typem dívky, která se cítí být potřebována svojí hezčí kamarádkou a má potřebu k ní vzhlížet.

Jennifer´s Body – Bacha, kouše! (Jennifer's Body, 2009)
Jennifer´s Body – Bacha, kouše! (Jennifer's Body, 2009)

The Invitation z roku 2015 už je jiný případ a konečně zcela v rukou Karyn Kusama. Však taky film financovala společnost, která se zaměřuje na financování filmů točených ženami. Jedná se o psychologický thriller, který jde pomalu až směrem k hororu. Mrazivá atmosféra prostupuje celý film, který se točí kolem Willa. Ten je společně se svojí novou přítelkyní pozvaný na party večeři ke svojí ex Eden. Do domu ve kterém spolu kdysi žili. Will si s sebou nese svoje tajemství, ale na to co ho čeká během následující večera nebyl připraven. 

The Invitation (2015)
The Invitation (2015)

V roce 2017 přispěla Karyn Kusama svou části Her Only Living Song do hororové antalogie čtyř režisérek s tajemným názvem XX. Vedle ní se zde představí krátké filmy od Jovanky Vukovic, Roxanne Benjamin a Annie Clark (kterou většina z vás zná spíš jako zpěvačku St. Vincent). Posledním filmem je Ničitelka (Destroyer, 2018) kde se k trojici výrazných hereček, které se objevily ve filmech Karyn Kusama přidává Nicole Kidman jako policistka Erin. Ta kdysi pracovala v utajení společně se svým kolegou na odhalení losangeleského gangu. Celá akce ale skončila tragédií, se kterou se Erin nikdy nevyrovnala. Po 16 letech se v jejím životě objevuje znovu boss tohoto gangu Silas. Erin hnaná touhou po pomstě se po něm rozhodne pátrat na vlastní pěst. Film si můžete pustit na iTunes

XX (2017)
XX (2017)

Novým chystaným filmem, který začíná Karyn Kusama připravovat je Dracula. Už podle názvu asi není třeba představovat o čem její příští film bude. Režisérka zatím prozradila, že půjde o moderní adaptaci. Nicméně ještě ve fázi příprav, které momentálně brzdí pandemie koronaviru, se nechal slyšet herec Sebastian Stan, že už režisérky požádal o hlavní roli. Oba spolu pracovali na filmu Ničitelka.

Ničitelka (Destroyer, 2018)
Ničitelka (Destroyer, 2018)