- Iveta Laštovicová
JOANNA HOGG
V posledních dvou vydáních naší rubriky jsme se rozhodli vám představit dvě režisérky, pro které byl film osudem, i když režijní kariéru začaly až po čtyřicítce. Našly však okamžitě svůj vlastní styl a hned svými debutovými filmy okouzlily diváky i kritiky. Obě také natočily působivé filmy, které jsou založené na jejich vlastních osobních zkušenostech. Dnešní článek věnujeme britské režisérce a scenáristce Joanně Hogg.
Joanna Hogg pochází z prostředí britské vyšší střední třídy, kterou také často zobrazuje ve svých filmech, a na kterou se příliš režisérů nezaměřuje. Studovala na soukromé internátní škole West Heath v Kentu (stejně jako např. princezna Diana nebo herečka Tilda Swinton). Po ukončení studia na konci 70. let pracovala jako asistentka reklamního fotografa. Ten jí nechával dostatek volnosti, by mohla přes víkendy používat jeho studio pro vlastní focení. V té době se začala také víc zajímat o svět filmu. Potkala se s režisérem Derekem Jarmanem, který jí půjčil svou kameru a stal se v té době i jakýmsi jejím mentorem. Na jeho Super 8 kameru natočila film, který se stal její vstupenkou na The National Film & Television School v Beaconsfieldu, kde strávila příští čtyři roky, aby v roce 1986 absolvovala krátkometrážním snímkem Caprice s Tildou Swinton v hlavní roli. Její cesta filmu pokračovala přes produkční společnost Limelight zaměřenou na hudební videoklipy, až po práci v televizi, pro kterou natočila několik seriálů. Tam se prý hlavně naučila točit rychle a úsporně. Na přílišnou kreativitu ale nebyl moc prostor.

Hrdinkou jejího celovečerního debutu Unrelated (2007) je žena ve středním věku Anna. Přijíždí na toskánský venkov do vily, kterou si pronajala její kamarádka Verena se svou rodinou. Anna měla dorazit se svým přítelem, ale ten na poslední chvíli zůstal kvůli práci v Londýně. Což Anně příliš nevadí, protože si chce užít zasloužený oddech. Anna během pobytu postupně překvapivě tíhne víc ke skupině teenagerů kolem Verenina syna Okleyho (Tom Hiddleston) než ke skupině dospělých. Sama je ve fázi života, kdy vlastně úplně neví kam směřuje a vyhýbá se větší zodpovědnosti. Pro hlavní hrdinku byla předobrazem sama režisérka a její období tápání.

I ke svému druhému filmu Archipelago (2010) si před kameru pozvala Toma Hiddlestona, jehož kariéru v podstatě dvojice filmů Joanny Hogg odstartovala. I tentokráte mu dopřála vypjatou rodinnou dovolenou, která prověří charaktery všech zúčastněných. Jeho postavou je Edward, jehož matka před jeho odjezdem do Afriky uspořádá na anglickém venkově rozloučení v rodinném kruhu. Vedle Edwarda, jeho matky, sestry Cynthie a otce, který má dorazit v průběhu pobytu, se setkáme už jen s malířem Christopherem a kuchařkou Rose (oba jsou záměrně kvůli realističnosti obsazeni neherci).

Třetí spoluprací Joanny Hogg a Toma Hiddlestona je film Exhibition (2013). Zahraje si v něm však pouze malou roli realitního agenta, který prodává domov hlavních hrdinů označených pouze jako D a H, které si zahráli zpěvačka The Slits Viv Albertine a umělec Liam Gillick. Umělecký pár žije v moderním londýnském domě už 20 let a jsou s ním pevně svázán jak osobním poutem, tak i pracovně. Každý obývá své patro, propojené výtahem a mezi sebou se domlouvají intercomem. I tak se jednoho dne rozhodnou přestěhovat. Filmový dům si zahrála budova, kterou ve skutečnosti kdysi užíval architekt James Melvin, jemuž je film věnován. Kromě pouta ke konkrétnímu místu, které člověk obývá velkou část svého života a má s ním spojený bezpočet vzpomínek, režisérka ve svém filmu ještě obrací svou pozornost na manželský vztah D a H. Mezi partnery panuje i na domácí půdě umělecká rivalita mající kořeny ve větším úspěchu jednoho z nich.
Oba představitelé manželského páru, v podstatě neherci, neviděli žádný konkrétní scénář. Režisérka jim dala těsně před natáčením nahlédnout pouze nástin konkrétní scény, aby věděli jakým směrem chce děj dál směřovat. Zbytek byl pak velkou improvizací. Film byl, nejen kvůli lepší orientaci obou protagonistů, natočen v chronologickém pořadí, stejně jako režisérčin zatím poslední nejoceňovanější film The Souvenir.

Při natáčení filmu částečně autobiografického filmu The Souvenir (2019) se Joanna Hogg rozhodla na plátno přenést nejen svou bolestivou zkušenost z jednoho svého vztahu, ale i fyzicky kus vlastního života. Tím, že při natáčení byla použita replika interiéru a originální nábytek, které v 80. letech používala a kde žila. Původním záměrem bylo natáčet přímo na místě, v londýnském bytě v Knightsbridge. Štáb ale nebyl do bytu ani vpuštěn na obhlídku. Joanna Hogg ale sama naznala, že by byl byt stejně příliš malý, aby se do něj pohodlně vešel celý natáčecí tým. A tak padlo rozhodnutí vytvořit co nejpřesnější repliku bytu.
Režisérka dokonce zapátrala ve svých albech, aby našla fotografie svého bytu. Což nebyl problém, protože byla před kariérou filmařky fotografkou. A v tomto období fotila opravdu hodně a všechno. Režisérčiny fotografie z okna tehdejšího bytu byly také použity. Dalším důležitým prvkem byl ateliér studentů filmové režie, kde hlavní hrdinka studuje. Ten byl i s replikou bytu vybudován v Raynham hangárech v Norfolku. Kam se celý štáb v červnu roku 2019 vrátil natočit pokračování The Souvenir II, které by se mělo na plátna dostat v roce 2021. K obsazení Honor Swinton Byrne jako hlavní hrdinky Julie, Tildy Swinton jako její matky Rosalind, Richarda Ayoade jako Patricka a dalších, přibylo ještě jedno zajímavé jméno – Robert Pattinson.