• Lukáš Bejček

HOMECOMING

NENÁPADNÝ MYSTERIÓZNÍ THRILLER INSPIROVANÝ PODCASTEM


Homecoming se poprvé představil divákům ve formě narativního podcastu. Je jedním z mnoha podcastů od společnosti Gimblet Media, kterou založili Alex Blumberg a Matthew Lieber v roce 2014 jako start up. Homecoming v jejich knihovně vyniká hlavně jmény svých vypravěčů, své hlasy postavám propůjčil Oscar Isaac a Catherine Keener, mimo nich můžeme slyšet Spika Jonze nebo Michaela Ceru.


Práva na podcast, kde se vojáci účastní Homecoming programu, který je má za úkol připravit na návrat do společnosti, odkoupil Amazon a rozhodl se jej adaptovat jako seriál pro svou VOD platformu Prime Video. Scénáristy se stali samotní tvůrci podcastu Eli Horowitz a Micah Blumberg a všechny epizody první série režíroval Sam Esmail (Mr. Robot). Do hlavní role Heidi Bergman, sociální pracovnice, která v Homecoming centru osobně pomáhá vojákům, byla obsazena Julia Roberts. Pro ni šlo o vůbec první seriálovou roli a  zároveň působila jako výkonná producentka projektu. První série Homecoming se stala kriticky respektovanou hlavně kvůli své originální formě a hereckým výkonům Roberts a Stephana Jamese, který byl jedním z vojáků účastnících se Homecoming programu. Nyní na Prime Video vychází série 2., v té Julia Roberts zůstává pouze jako výkonná producentka a v hlavní roli jí střídá herečka a zpěvačka Janelle Monáe (Moonlight, Skrytá čísla).

Julia Roberts a Stephan James v první sérii Homecoming, foto: Prime Video
Julia Roberts a Stephan James v první sérii Homecoming, foto: Prime Video

V pokračování seriálu se tvůrčí tým rozhodl zaměřit na nový příběh, ve kterém stále figurují některé postavy ze série první. Kromě hlavní postavy před kamerou se změnil i tým za ní, Sama Esmaila nahradil Kyle Patrick Alvarez (The Stanford Prison Experiment). Nový tým byl tak postaven před nelehký úkol, dostát kvalitě první série a vypořádat se s absencí Julie Roberts. Režisérský um Esmaila je v první sérii všudypřítomný, Alvarez se proto ani nesnažil jeho styl imitovat a vypráví nový příběh podle svých pravidel. Co zůstává je forma mysteriózního thrilleru, který je vyprávěn v krátkých půlhodinových epizodách, obdobně jako samotný podcast. Homecoming vybočuje svou estetickou stylizací, která vzhledem k původu své předlohy působí až ironicky. Záběry na interiéry evokující 70. léta, doplněné ambientním soundtrackem, podtrhávají mysteriózní atmosféru. Přechod z první do druhé série i přes spoustu změn působí organicky a částečně uzavírá příběh série první, který nyní působí o to víc působivě. Janelle Monáe v hlavní roli s přehledem přebírá pomyslné kormidlo a upoutává pozornost od chvíle, kdy se probouzí na člunu uprostřed upuštěného jezera.  

Janelle Monáe v druhé sérii Homecoming, foto: Prime Video
Janelle Monáe v druhé sérii Homecoming, foto: Prime Video

Zatímco první série nechala diváka dlouho tápat, příběh druhé je výrazně soustředěnější. Obě disponují nelineární výpravnou formou, ale cesta protagonistky je v tomto případě jasnější a děj přímočařejší. Co chybí, je politicko-společenský kontext, ten je dominantou především Esmaila, proto je pochopitelné, že se tento aspekt postupně vytratil a jeho absence je znát. V první řadě jsme byli svědky korporátních praktik a společenského tlaku, který manipuluje s myslí mladého Waltera (James). Přítomná kritika kapitalistické společnosti, která potlačuje lidské emoce a trauma na úkor našeho duševního zdraví, dodávala příběhu komplexnost, která se tentokrát vytrácí.


Pokud jste byli fanoušky původní série Homecoming, názor na tu novou se bude odvíjet od toho, čím vás nalákala ta předešlá. Skromná fanouškovská základna je roztříštěna na několik skupin, fanoušky samotného podcastu, Julie Roberts, Sama Esmaila a psychologických thrillerů. První a poslední skupinu série s Janelle Monáe pravděpodobně potěší, ty zbylé spíše zklame.