- Iveta Laštovicová
GINA PRINCE-BYTHEWOOD
Americká režisérka, scenáristka a producentka, jejíž dlouhé pauzy mezi filmy nejsou zapříčiněny nedostatkem nápadů a témat ke zpracování, ale naopak péčí, kterou přípravě svých filmů a především jejich scénářům věnuje. Často reflektují její vlastní životní zkušenosti.
Od dětství byla velmi kreativní. Ze všech uměleckých odvětví ji však nejvíc bavilo psaní. Na střední škole psala povídku za povídkou a jejím snem bylo se svým koníčkem i živit. Jako vysokou školu si vybrala Divadelní, filmovou a televizní školu UCLA, kde dostala stipendium. Zároveň se věnovala aktivně atletice. Vášeň pro sport se promítla do jejího celovečerního debutu. Po škole pracovala několik let v televizním prostředí, kde psala pro show jako a Different World nebo South Central a mnohé další. Postupem času se jí víc a víc vkrádalo na mysl, že by chtěla napsat vlastní scénář a zkusit si i režii. Rozhodla se dát si od práce pauzu a soustředit se jen na tento cíl. Scénář pro Láska a basket (Love & Basketball, 2000) vznikal dlouhé dva roky. Jak popsala Gina Prince-Bythewood v jednom z rozhovorů, scénář odmítlo snad každé studio co mohlo. Nakonec se ale dostalo do rukou Sundance institutu, který pomohl začínající režisérce sehnat producenty.

Svoji režijní kariéru tedy přeci jen zahajuje filmem Láska a basket (Love & Basketball, 2000), na který dodnes s nostalgií vzpomíná. Vznikal poměrně snadno, co se natáčení týká. Až překvapivě, na debut. Přesně podle původních představ začínající režisérky a ve své době s velmi zajímavým obsazením a v produkci Spika Lee. Hlavní dvojici si zahrál Omar Epps a Sanaa Lathan. Zatímco Omar Epps jako Quincy byl jasnou volbou. Nad tím, která z hereček si zahraje Monicu dlouho visel otazník. Sanaa Lathan se zdála jako ideální kandidátka.
Režisérka ale měla jako jednu z hlavních priorit – obsazená herečka musí umět hrát basketbal. Proběhl tedy casting, kterého se zúčastnilo na 700 kandidátek. Žádná z uchazeček režisérku ale neoslovila a tak se vrátila k první volbě – Sanaa Lathan. Byl najat profesionál, který ji učil 3 měsíce hrát basketbal. Režisérka ale stále nebyla spokojená. Nakonec rozhodlo zvážení priorit a uvědomění si, že herecký výkon pro diváky neošálíte, ale zda umí hlavní postava vyskočit dost vysoko ano. V rozpočtu se počítalo i s poměrně velkou částkou na soundtrack k filmu. Dolaďování scén a atmosféry filmu pomocí hudby je režisérky oblíbená část postprodukce. Film je romantickým příběhem sledujícím hlavní hrdiny od dětství, přes dospívání až do dospělost. Jak už naznačuje název filmu, životy obou jsou ovlivněné láskou k basketbalu a také životními situacemi, ve kterých se právě nachází. Quincy má otce slavného hráče, který je pro něj vzorem a chce tak jít v jeho stopách. Monica je cílevědomá dívka, která chce jako první žena hrát v NBA a živit se svou vášní k tomuto sportu i přes nesouhlas své rodiny. Film měl úspěch jak u kritiků (po světě posbíral na 12 ocenění), tak u diváků, kteří i po letech prosili tvůrce o případný sequel, byť má film poměrně jasný závěr. Jestli je jím happy end vám ale neprozradíme.

Se Sanaa Lathan si natolik sedli, že ji obsadila i do dalšího, tentokráte televizního filmu po bok Wesleyho Snipese v Disappearing Acts (2000), na kterém začali pracovat okamžitě po dokončení Lásky a basketu.
Druhý celovečerní film Tajný život včel (The Secret Life of Bees, 2008) měl ještě hvězdnější obsazení – tehdy dětská hvězda Dakota Fannig, Jennifer Hudson, Queen Latifah, Alicia Keys a Paul Bettany. Natáčelo se podle stejnojmenné knihy Sue Monk Kidd. Queen Latifah se kniha líbila už dávno před nabídkou role August, takže kývla na spolupráci okamžitě po tom, co dostala nabídku. Hlavní hrdinkou je čtrnáctiletá Lily (Dakota Fanning), která se rozhodne utéct z domova společně se svou chůvou (Jennifer Hudson). Nevychází totiž se svým přísným a hrubým otcem (přezdívá ho T-Ray) a snaží se vyrovnat s tragickou smrtí své matky. Společně s chůvou se dostanou až do Jižní Karolíny, kde jim poskytnou útočiště tři sestry Boatwrightovy (Queen Latifah, Alicia Keys a Sophie Okonedo). Režisérka se přiznala, že v tomto filmu nechala kus srdce. V osudu hlavní hrdiny totiž viděla svůj vlastní příběh. I když se adoptivní rodiče hodně snažili, tak v určitém věku tápala a prošla si osobní krizí. I tento film měl zajímavé producenty, Willa Smitha a Jada Pinkett Smith.

Za svůj další film Beyond the Lights (2014) musela režisérka víc bojovat. Především za obsazení Gugu Mbatha-Raw. Studio totiž preferovalo a doporučovalo do hlavní role bělošku. Film odhaluje zákulisí hudebního byznysu (inspirovala ji Alicia Keys) a to, jak dokáže člověka, pokud není dostatečně silný, semlít. Noni Jean je slavná hvězda, která se ale začíná cítit uvězněná ve své roli, kterou musí hrát navenek. Nucený sexuální podtext jejího vystupování i ryze mužské prostředí, kde se na ženy shlíží svrchu, se jí přejídá. Situaci nepřidává ani to, že její manažerkou je její vlastní matka. Ta nechce slyšet o tom, že by si dcera chtěla dát pauzu. Noni Jean touží po oddychu také proto, že našla novou lásku. Policistu Kaze, který ji zachránil život, když se pokusila o sebevraždu. Film Beyond the Lights si můžete pustit na iTunes.

Nejnovějším snímkem Giny Prince-Bythewood je pro ni i testováním nového žánru. Old Guard: Nesmrtelní (The Old Guard, 2020) je adaptací úspěšného komiksu Grega Rucka a Leandra Fernandeze z roku 2017. Podle traileru se můžeme těšit na pořádnou akční jízdu. Příběh nás zavede do tajné skupiny nesmrtelných, kteří jako vojáci po staletí chrání díky svým schopnostem opětovného uzdravení okolní svět. Při jedné misi je však jejich tajemství odhaleno, což samozřejmě přiláká lidi, kteří chtějí jejich schopností zneužít. Andy (Charlize Theron) a nováčem ve skupině Nile (Kiki Layne) se budou muset snažit ze všech sil, aby zastavily společně s ostatními replikování a zneužívání svých schopností. Film bude dostupný na Netflix již tento pátek 10. července, takže se již za pár dní budeme moci přesvědčit, jestli bude film typickým zástupcem komiksových adaptací nebo ne. Gina Prince-Bythewood totiž slibuje nový pohled na ženy v akčních filmech. Chce aby dospívající dívky a ženy měly stejné zastoupení hrdinek, ke kterým můžou vzhlížet, stejně jako muži.