• Iveta Laštovicová

EVA HUSSON

Režisérka, scenáristka a herečka, která se doma necítí jen v jedné zemi, pochází z učitelské rodiny se španělsko-francouzskými kořeny a silnou politickou (komunistickou a antifašistickou) historií. Ve 14 letech ji na ulici objevila castingová agentka a Eva Husson se stala v roce 1994 součást obsazení filmu Les Romantiques Christiana Zarifiana. K roli Julie přidala o 5 let později postavu Evy v La Révolution sexuelle n’a pas eu lieu. Zatím poslední roli si zahrála ve vlastním režijním debutu. 

Silný vztah ke vzdělání a studiu převzala od svých rodičů. Vystudovala anglickou literaturu a španělský jazyk. Po dokončení se rozhodla dál nejen studovat, ale i cestovat po světě. Devět let strávila střídavě v Paříži, Madridu, Londýně, Portoriku nebo Los Angeles. Právě v Los Angeles nakonec prošla programem v Americkém filmovém institutu (před ní například režiséři a režisérky jako Andrea Arnold, Terrence Malick, Patty Jenkins, Ari Aster nebo David Lynch), kde získala několik ocenění a stipendium. Absolventský film Hope To Die získal studentskou cenu a byl uveden na několika filmových festivalech.  

Eva Husson během natáčení debutu Bang Gang (A Modern Love Story), foto: www.cine-vue.com
Eva Husson během natáčení debutu Bang Gang (A Modern Love Story), foto: www.cine-vue.com

Debut, ve kterém si sama zahrála vedlejší roli učitelky matematiky, Bang Gang (A Modern Love Story) (2015) vznikal dlouhých 6 let. Začínající režisérku k tématu přivedl novinový článek informující o šokujícím chování skupiny mladých lidí na jednom americkém maloměstě. Jako inspiraci ale přiznává i filmy Smrt panen (The Virgin Suicides, 1999) Sofie Coppoly a Slon (Elephant, 2003) Guse Van Santa.  Značnou část příprav natáčení zabralo obsazování hlavních postav. Režisérka věděla, že nebude snadné sehnat mladé herce, kteří budou dostatečně sebevědomí a sví ve svých tělech, a tak si jen na casting vyhradila 18 měsíců. Hlavní herečku sehnala jen 3 měsíce před samotným natáčením.


Marilyn Lima si ve filmu zahrála středoškolačku Julii, která v nudném francouzském maloměstě Biarritz vymyslí hru se zvláštními pravidly, aby získala pozornost Alexe (Finnegan Oldfield). Hra posouvající nejen hranice sexuality přeroste díky sociálním sítím v sex parties nazývaných bang gangs. Právě díky sociálním sítím nakonec dojde k odhalení celé skupiny před ostatními spolužáky, učiteli, ale i rodiči. Někteří se budou muset kromě odhalení vypořádat i s nechtěným těhotenstvím nebo pohlavními chorobami. Režisérka v žádném případě nechtěla svým filmem moralizovat, ale spíš se zaměřit na dopad na charaktery jednotlivých postav. Film uvedený na filmovém festivalu v Torontu i tak rozdělil diváky a kritiky na dva tábory. 

Lorenzo Lefèbvre a Marilyn Lima ve filmu Bang Gang (A Modern Love Story) (2015), foto: Ad Vitam Distribution
Lorenzo Lefèbvre a Marilyn Lima ve filmu Bang Gang (A Modern Love Story) (2015), foto: Ad Vitam Distribution

Snímek byl první spoluprací s hudebnicí Morgan Kibby, kterou Eva Husson potkala během studií na AFI. Díky ní se dostala k prvnímu natáčení klipu pro M83, které odstartovalo spolupráce s dalšími skupinami. Morgan Kibby nahrála soundtrack podle požadavků režisérky i k jejímu druhému celovečernímu filmu Bojovnice slunce (Les Filles du soleil, 2018). I u něj Eva Husson téma čerpala z novinového článku. Věnoval se kurdských ženách, které nejen že utekly ze zajetí ISIS, ale založily odboj, který začal aktivně bojovat proti nim. Článek jí velmi zasáhl a postupně se začal rodit nápad převést příběh na plátno.


Režisérčin prvotní plán bylo soustředit se na hlavní hrdinku a ukázat její proměnu z ženy, která žije běžným životem, přes zásadní zlom, kdy ztratí rodinu, až po rozhodnutí bojovat se zbraní v ruce. Film má ukázat ženskou perspektivu ve válečném filmu a být protikladem klasických zástupců tohoto žánru, kteří se soustředí hlavně na akci. I ve filmu Evy Husson divák najde několik bojových a ryze válečných scén, ale žádná není samoúčelná a neopodstatněná. 

Záběr z filmu Bojovnic slunce (Les filles du soleil, 2018), foto: Netflix
Záběr z filmu Bojovnic slunce (Les filles du soleil, 2018), foto: Netflix

I u Bojonic slunce (Les Filles du soleil, 2018) bylo jedním z největších úskalí sehnat herecké obsazení. Eva Husson psala hlavní postavu advokátky Bahar na míru herečce Golshifteh Farahani, i tak byla nesmírně šťastná, když herečka nabídku přijala. Byla totiž dokonalou kombinací Francouzsky, která umí kurdsky a navíc má pronikavý pohled, který divák jen tak nezapomene. S obsazením dalších rolí už to tak lehké nebylo. V samotném Kurdistánu bylo nepředstavitelné hledal lokace, natož herce. V obou případech se tak štáb zaměřil na Gruzii, která má v některých oblastech podobný ráz krajiny jako Kurdistán a zároveň zde žije početná kurdská komunita. Místní mladé dívky však musely nejdřív získat svolení od svých rodin, aby mohly vůbec ve filmu účinkovat. Ve filmu se objeví ještě postava francouzské reportérky Mathilde (Emmanuelle Bercot), jejímž předobrazem byla skutečná americká reportérka Marie Colvin. Natáčení náročné po všech stránkách se vyplatilo, když byl snímek vybrán do hlavní soutěžní sekce filmového festivalu Cannes. 

Josh O'Connor a Odessa Young ve snímku Mothering Sunday (2021), foto: NUMBER 9 FILMS / BFI / FILM4
Josh O’Connor a Odessa Young ve snímku Mothering Sunday (2021), foto: NUMBER 9 FILMS / BFI / FILM4

Také svůj v pořadí třetí, anglicky mluvený snímek Mothering Sunday (2021), představí Eva Husson za pár týdnů na filmové festivalu v Cannes. Společně s hvězdným obsazením v sestavě Olivia Colman, Colin Firth, Odessa Young a Josh O’Connor diváky přenese do března roku 1924. Služebná Jane pracující už od mládí v domě zámožných manželů dostává den volno. U sousedů se totiž chystá oslava zasnoubení jejich jediného syna Paula. Nikdo už ale netuší, že Jane je už sedm let Paulova milenka a společně se chystají strávit v ten den posledních pár společných chvil, než se ožení s jinou. Snímek z pera britské dramatičky a scenáristky Alice Birch (Lady Macbeth, seriál Normální lidé) je adaptací stejnojmenné novely Grahama Swifta z roku 2016.