- Iveta Laštovicová
EMERALD FENNELL
Obvykle se v naší rubrice věnujeme zkušenějším režisérkám majícím za sebou už delší kariéru a ve své filmografii několik filmů či seriálů. Někdy se ale na obzoru objeví výjimečný debut, za kterým stojí natolik fascinující osobnost, že by bylo škoda vám ji nepředstavit. Právě to je případ naší dnešní ženy. Britské herečky, scenáristky, spisovatelky, producentky a debutující režisérky Emerald Fennell, kterou si většina diváků podle tváře zařadí jako Camillu Shand (později Parker Bowls). Osudovou lásku prince Charlese a sokyni princezny Diany z celosvětově úspěšného televizního seriálu o britské královské rodině Koruna (The Crown).
Jak se ale vlastně Emerald Fennell, dcera designerů šperků a sestra módní návrhářky Coco Fennell dostala k filmu a režii? Už její studentská léta naznačovala směr, jímž se bude její život a budoucí kariéra ubírat. Navštěvovala sice sportovně zaměřenou školu, když si však mohla vybrat, zda bude absolvovat nudné hodiny tenisu nebo místo nich přispívat do školního časopisu a zkoušet pro školní divadelní představení, neváhala ani minutu. Poprvé se na pódiu ocitla ve hře Tess z d‘Umbervillů, kde měla všeho všudy dvě repliky. Divadlu a literatuře zůstala nakloněná i během studií angličtiny na univerzitě v Oxfordu. Právě tam ji během jednoho z představení objevila hledačka talentů Lindy King a změnila jí tak život.

Hereckou kariéru odstartovala v epizodních rolích několika seriálů. A dalo by se říct, že jim zůstala věrná, protože většina jejích výrazných rolí je spojená právě se seriály. Do povědomí se dostala především jako Agnes v britském sitcomu z období 1. světové války Chickens a sestřičky Patsy Mount v, i u nás poměrně známém, seriálu z produkce BBC Zavolejte porodní sestřičky (Call the Midwife, 2012). Mezi nejznámější filmové role patří ty menší ve snímcích Albert Nobbs (2011), Anna Karenina (2012) a Dánská dívka (The Danish Girl, 2015), kde si zahrála po boku slavnějších kolegů. Průlom v herecké kariéře pro ni přišel v roce 2018 s již zmíněnou rolí Camilly Shand v 3. sérii seriálu Koruna (The Crown).

Byť se herecká filmografie Emerald Fennell nezdá být příliš nabitá a pestrá, rozhodně v období mezi hraním nezahálela. Svou oblibu v psaní a literatuře zúročila v roce 2008, když dostala nabídku sepsat scénář k romantické komedii s názvem Chukka. Plně svůj literární talent projevila v roce 2013 publikováním první knihy, dětské fantasy s názvem Shiverton Hall a odhalila tím svoji slabost pro strašidelné příběhy. Úspěšná kniha dostala hned v následujícím roce pokračování. To získalo nominaci na Waterstones Children´s Book Prize. Na podzim roku 2015 vydává další knihu Monsters, hororový příběh tentokráte určený pro dospělé čtenáře. Zatím největšího ocenění literárního talentu se jí dostalo na podzim roku 2019 nominací Emmy za scénář k dramatickému seriál Na mušce (Killing Eve), pro jehož 2. sérii napsala celkem 6 dílů. Na scénáristickém postu tehdy vystřídala Phoebe Waller-Bridge, která ji sama k projektu dovedla. Emerald Fennell si nejen skvěle poradila s návazností příběhu na 1. sérii, ale vyzkoušela si i pozici producentky.
Mezitím už začala koketovat s režií a v roce 2018 uvádí svůj první krátkometrážní snímek Careful How You Go uvedený na filmovém festivalu Sundance a nominovaný na hlavní cenu v sekci krátkometrážních snímků. Třináctiminutový snímek je prošpikovaný černým humorem a rozdělený na tři části. Každá z nich se věnuje jedné ženě, jejíž radostí je krutost a škodolibost. V roli jedné z nich se objevila již zmíněná Phoebe Waller-Bridge.

Všechny tyto dosavadní zkušenosti a chuť vyprávět příběhy co nejkomplexněji jak slovem, tak i obrazem dovedly Emerald Fennell k rozhodnutí natočit vlastní celovečerní snímek. A tak vznikl výrazný a provokativní debut Nadějná mladá žena (Promising Young Woman, 2020), který bychom za normálních okolností mohli v těchto dnech vidět v českých kinech. Příběh vykrystalizoval okolo jedné konkrétní scény, kterou můžeme vidět hned v úvodu filmu. Hlavní hrdinka Cassie (Carey Mulligan) leží opilá a bezbranná na posteli a neznámý muž (který se jen malou chvilku předtím prezentoval jako dobrodinec, který ji pomáhá se bezpečně dostat domů) se jí snaží přimět k sexu.
Jenže Cassie není tak opilá, jak se zdá a v podobné situaci se ocitá týden co týden, když loví po nocích v barech podobné „gentlemany“ neváhající využit situace a dává jim svérázné lekce slušného chování. Za vším je touha po pomstě, na které je Cassie přímo závislá a zcela ovládá její osobní život. Za jaký čin se chce mstít se postupně dozvídáme v průběhu filmu, který vygraduje v opravdu překvapivém finále. Scénář okamžitě zaujal. Natolik, že se jedním z producentů stala herečka Margot Robbie. O ní se také uvažovalo při obsazování hlavní role. Režisérka si však představovala herečku, pro kterou by Cassie byla zcela netypická role. Moderní (anti)hrdinku s křehkým vzezřením uvědomující si vlastní limitovanou fyzickou konstituci, která tudíž musí jít na svůj plán pomsty spíš hlavou než-li silou. Našla ji v Carey Mulligan. Ta okamžitě přijala a její výkon nezůstal bez povšimnutí filmových kritiků ani diváků.

Důležitou součástí práce je pro Emerald Fennell hudba. Už při psaní scénáře si vytvořila playlist, který potom společně s ním rozesílala. Většina songů se nakonec objevila i ve filmu. Správný výběr hudby podle mladé režisérky dokáže ve filmu divy. Navodit atmosféru, podtrhnout rozpoložení postav nebo o nich prozradit něco, co se jen velmi složitě vysvětluje dialogy.
Dalším projektem Emerald Fennell, který měla už dlouho v hlavě, bude muzikálová verze Popelky, pro kterou se dala dohromady se skladatelem Andrew Lloydem Webberem. A že nepůjde o klasickou adaptaci je vám po přečtení dnešního medailonku asi jasné. Muzikál by měl mít premiéru letos v záři na prknech londýnského Gillian Lynne Theatre. Snad se ale brzy dočkáme i dalšího filmu nebo role.