• Iveta Laštovicová

AVA DUVERNAY

Sebejistá, energetická a rázná perfekcionistka, která bere film i jako účinný nástroj aktivismu. Má na kontě několik zásadních prvenství, které jsou lichotivé pro ni, ne však už pro svět 21. století. Každým svým filmem zvyšuje laťku nejen sama sobě, ale celému filmovému světu a nebojí se angažovat v palčivých tématech. Americká režisérka, scenáristka a producentka Ava DuVernay je: první afroamerická režisérka, která vyhrála cenu na festivalu Sundance (za film Sama v prázdnotě), první afroameričanka nominovaná na Zlatý glóbus za režii (za film Selma), první afroamerická režisérka, která získala nominaci na Nejlepší film na Oscarech (za film Selma). To vše i přesto, že kameru poprvé držela až ve svých 32 letech.  

V dětství ji vedla k lásce k umění její teta, profesí zdravotní sestra, která milovala umění ve všech podobách. Brala ji do divadla, na výstavy a do kina. A tam byla malá Ava poprvé okouzlená filmem. Muzikálem West Side Story. Ne však natolik, aby se rozhodla film zvolit jako svojí budoucí profesi. Vystudovala anglický jazyk a afroamerická studia. Jejím původním snem bylo stát se právničkou, což se postupem času změnilo v cíl živit se jako moderátorka zpravodajství. Jak to chodí v tomto odvětví si vyzkoušela jako stážistka v CBS News, kde se podílela například na reportáži o případu O. J. Simpsona.


Z romantické představy o žurnalismu brzo vystřízlivěla a přešla k PR, což obsahovalo i propagaci nových filmů. V tomto oboru se stala natolik sebejistou a úspěšnou, že ve svých 27 letech založila svou vlastní společnost The DuVernay Agency, která dělala propagaci filmům jako Dreamgirls (2006), Terminál (The Terminal, 2004) nebo Collateral (2004) Michaela Mana s Tomem Cruisem v hlavní roli. A právě na natáčení tohoto snímku si Ava DuVernay uvědomila, že se dívá na práci režiséra jinak a že by chtěla zkusit natočit vlastní film. Protože nevystudovala filmovou školu a jedinou její zkušeností byla účast na natáčení několika filmů které propagovala, rozhodla se dovzdělat velmi svérázným způsobem. Před svým debutem nakoukala asi 200 filmů s jejich režisérskými komentáři. A tak vznikl její první dvanáctiminutový film Saturday Nigh Life inspirovaný životní zkušeností její matky. Než se dostala ke svému prvnímu celovečernímu hranému filmu, natočila ještě dva filmy dokumentární: Compton in C Minor (2007) a This Is The Life (2008).

Harris, Marquis Rodriguez a DuVernay na natáčení seriálu Když nás vidí (When They See Us, 2019)
Harris, Marquis Rodriguez a DuVernay na natáčení seriálu Když nás vidí (When They See Us, 2019)

Zmíněný celovečerní hraný debut vznikl během 11 dní s velmi nízkým rozpočtem a pod názvem, který inspiroval song od skupiny U2 – I Will Follow (2010). Film o ztrátě blízkého člověka a vyrovnání se s ní zarezonoval ve filmových kruzích. Opravdový průlom přišel pro Avu DuVernay ale až s jejím druhým filmem Sama v prázdnotě (Middle of Nowhere, 2012). Zdravotní sestra Ruby se v něm ocitá “sama v prázdnotě” při několikahodinových cestách za svým manželem, který byl odsouzen na 8 let. “Sám v prázdnotě” se ocitá i manžel Derek během svých dní strávených ve vězení, kde propadá beznaději.


Scénář k filmu Selma se začal rodit už v roce 2008 z pera Paula Webba. Kandidátů na režisérskou stoličku bylo během let hned několik. Až v roce 2013 se k projektu dostává Ava DuVernay, která se hned ujímá scénáře, aby ho částečně přepsala. A to hned z několika důvodů. Jednak práva na originální projevy Martina Luthera Kinga koupilo mezitím jiné studio, takže bylo nutné je přepsat. Do centra příběhu se nová režisérka rozhodne přesunout právě postavu Martina Luthera Kinga a do událostí zapojuje několik silných ženských postav aktivistek. 

Sama v prázdnotě (Middle of Nowhere, 2012)
Sama v prázdnotě (Middle of Nowhere, 2012)

Film připomíná události roku 1965 a tří protestních pochodů, které proběhly ve městě Selma. Nejdůležitější z nich ze Selmy do města Montgomery vedl Martin Luther King (do kterého se dokonale převtělil David Oyelowo). Protesty bojovaly za volební práva afroameričanů na jihu země. David Oyelowo byl do své role obsazen 3 roky předtím, než se k režii dostala Ava DuVernay a velmi o ni usiloval. Film provázely nadšené ohlasy kritiků i diváku, stejně jako poukazováním na historickou (ne)věrohodnost. Kromě hlavní role měl film i další zajímavé obsazení. Zmiňme alespoň Toma Wilkinsona, Tessu Thompson, André Hollanda, Stephana Jamese a Lakeitha Stanfielda. Ve filmu si zahrál i rapper Common. Ten společně s Johnem Legendem získal Zlatý Glóbus i Oscara za originální píseň Glory. A že se za práva nebojovalo jen na plátně dokazuje, že v roce uvedení probíhaly v USA protesty Black Lives Matter, které odstartovalo zabití několika afroameričanů při nepřiměřeném zásahu policií.

Selma (2014)
Selma (2014)

Ještě před samotným natáčením Selmy dostala Ava DuVernay nabídku spolupráce od Netflixu, aby natočila dokument o tématu dle její volby. Této neodolatelné šance se chopila okamžitě po uvedení Selmy do kin a hned ji napadlo téma, které chce zpracovat. Vězeňský systém v USA. V komunitě, kde vyrůstala bylo slovo vězení na denním pořádku a její titul z afroamerických studií jí dal k tomuto tématu potřebný kontext. V tajnosti točený 13th (2016), pojmenovaný podle dodatku americké ústavy, rozvířil stojaté vody nejen v USA. Dokument rozkrývá a kritizuje postupy soudnictví v USA, stejně tak policejní práci, neopodstatněná zatýkání afroameričanů a dalších menšin. A především se snaží odpovědět na otázku proč je 25% všech světových vězňů právě z USA a kdo má z tohoto systému profit.


Už v tomto dokumentu Ava DuVernay naráží na případ, kterému v roce 2019 věnuje celou minisérii. Mezitím si ale odskočí ke spolupráci s Jay-Z a společnými silami natočí opulentní videoklip k songu Family Feud, který zdobí plejáda známých herců jako Thandie Newton, Michael B. Jordon, Trevante Rhodes, Jessica Chastain, Rashida Jones, Rosario Dawson nebo Brie Larson. A samozřejmě nechybí Beyoncé. Dalším mezníkem, který zajistí Avě DuVernay další prvenství je rodinný fantasy snímek V pasti času (Wrinkle In Time, 2018). Disney jí totiž poskytne rozpočet 200 mil. dolarů na adaptaci stejnojmenné knihy Madeleine L’Engle. Příběh inteligentní a talentované středoškolačky Meg, která trpí tím, že je dcerou slavného fyzika a nesnaží se v životě o nic víc, než zapadnout mezi své vrstevníky. Ani s mladším bratrem si nejsou příliš blízko, dokud je nespojí pátrání po jejich zmizelém otci. A protože se jedná o fantasy, tak jim budou oběma pomáhat při hledání tři nebeské bytosti.

13th (2016)
13th (2016)

V roce 2019 přichází (opět pod Netflixem) s čtyřdílnou minisérií Když nás vidí (When They See Us). Seriál sleduje případ označovaný jako Central Five Park. Reálný případ pěti mladistvých afroameričanů, kteří byli obviněni v dubnu 1989 z napadení a znásilnění mladé ženy, která si byla v Central Parku zaběhat. Popisuje události kritické noci, jak byly policií vynucována přiznání všech mladíků, psychický nátlak, nemožnost právního zástupce při výslechu i přivírání očí nad skutečnými důkazy. V exemplárním soudním procesu pak Ava DuVernay sleduje příběh zničení nejen pěti mladých životů hlavních hrdinů, ale i jejich rodin. Seriál se dočkal pozitivního ohlasu a bezpočtu nominací a cen. 

Když nás vidí (When They See Us, 2019)
Když nás vidí (When They See Us, 2019)

Dodejme, že Když nás vidí nebyl úplně první seriálový příspěvek Avy DuVernay. Producentsky (společně s Oprah Winfrey a Melissou Carter) i režijně se podílela už v roce 2016 na seriálu Queen Sugar o třech sourozencích vyrovnávajících se s náhlou smrtí svého otce a dědictvím, které po sobě nechal. Seriál se postupně rozrostl na 4 série. Asi nebude překvapením, že i Avu DuVernay zlákalo jedno ze studií, které se zaměřuje na komiksové adaptace. Příštím filmem v její filmografii totiž budou The New Gods pro DC.