- Iveta Laštovicová
ANNA ROSE HOLMER
V naší rubrice jsme vám představili už na sedm desítek současných režisérek. Narazili jsme na cesty k režii, které byly pořádně klikaté a dlouhé. Některé vedly přes zcela jiné obory (např. ekonomie, učitelství) nebo začaly kariérou hereckou. Často se ale objevily i ty, kdy měly režisérky o své budoucí profesi jasno velmi brzy. Jednou z nich je i americká režisérka, scenáristka a kameramanka Anna Rose Holmer.
Rodačka z Brooklynu, tak jako řada dalších představených režisérek, vyrostla v rodině kde bylo umění denním chlebem. Otec ladič pian a skladatel. Matka bývalá učitelka, pracující v oblasti grafiky. Vášní Anny Rose Holmer byla od dětství fotografie. Že to s ní myslela vážně dokázala i tím, že si jako teenager sehnala práci asistentky fotografa a přihlásila se na workshop v Maine. Tam začala ale poprvé koketovat i s filmem, ke kterému se postupně stočil její zájem. Vedle fotografie totiž tíhla ještě k divadlu a hudbě. Film pro ni propojoval všechny záliby a představoval i dostatečnou volnost projevu. Ke kariéře u filmu ji definitivně postrčilo zhlédnutí dokumentu Martina Bella Streetwise (1984) o životě několika nezletilých bezdomovců v ulicích Seattlu. Při rozhodování volby oboru zůstala u zaměření bližšímu fotografii a rozhodla se na New York University Tisch School of the Arts pro kameru.

Po studiu sledovala dál svůj cíl a nabírala zkušenosti ve světě filmu na různých pozicích od gripa po asistentku kameramana. Měla štěstí a stala se součástí štábu filmů Po škole (After School, 2008) Lynne Ramsay, Stmívání (Twilight, 2008) nebo režijního debutu Leny Dunham Nábyteček (Tiny Furniture, 2010). Stále se soustředila na kariéru kameramanky, ale během natáčení dokumentárního filmu o jedné taneční skupině ji během sledování tréninku jejich choreografie napadl námět pro svůj budoucí debut Křeč (The Fits, 2016). Vždy ji fascinovalo kolektivní podvědomí a případy hromadné hysterie, které se často pojily s tancem, a to už od dob středověku. V taneční choreografii také viděla jasnou paralelu k období dospívání, kdy mladý člověk napodobuje chování, pohyby a zájmy ostatních, aby zapadl mezi své vrstevníky.
Společně s producentkou Lisou Kjerulff a střihačkou Saelou Davis daly dohromady scénář, který vypráví příběh jedenáctileté Toni. Ta chodí do tělocvičny trénovat box společně se svým starším bratrem a jeho kamarádem. Během cvičení ji zaujme trénink dívčí taneční skupiny a potajmu zkouší jejich choreografii. Když si toho všimne její bratr, dodá jí odvahu, aby se k taneční skupině přidala. Radost ze seznamování s ostatními dívkami v týmu a zlepšování v tanci pokazí náhlé případy záchvatů, které se ve skupině objeví.

Už po první verzi scénáře se Anna Rose Holmer začala poohlížet po vhodné taneční skupině, kterou by mohla obsadit do svého budoucího filmu. Na YouTube narazila na početný Q Kidz Dance Team, z nějž se nakonec ve filmu objevila dobrá polovina. Budoucí režisérka postupně upravovala scénář na tělo této skupině a s dětskými členy konzultovala dialogy, aby jim přišly před kamerou přirozené. Z trenérky týmu se nakonec stala producentka filmu. Anna Rose Holmer měla velké štěstí při hledání hlavní hrdinky Toni. Našla ji překvapivě brzo v teprve devítileté Royalty Hightower, která byla v té době členkou Q Kidz už tři roky. Největší výzvou tak pro ni bylo zahrát, že neumí tančit. Svým výkonem ve filmu překvapila a okouzlila diváky i kritiky.
Střih filmu trval pouhých 12 týdnů, protože střihačka Saela byla zároveň spoluscenáristkou. Měla tak jasnou vidinu jak by měl film vypadat. Zároveň bylo třeba film co nejrychleji připravit pro filmový festival v Benátkách, z jehož fondu získala režisérka finanční podporu pro samotný vznik. I tak si autorky nechaly prvotní verzi zkonzultovat od zkušenějších kolegů a nezapomněly ani na testovací projekci pro Q Kidz, aby věděly jak budou na snímek reagovat různé věkové skupiny diváků. Po premiéře v Benátkách se film dostal i na Sundance a řadu dalších festivalů, včetně karlovarského.

Po úspěšném debutu se dostala Anna Rose Holmer pod typický tlak očekávání svého následujícího snímku. V průběhu hledání vhodného tématu přišla nabídka natočit videoklip k songu Jamese Blakea My Willing Heart, který vyšel na začátku roku 2017. Černobílá kamera a Natalie Portman jen pár dní před porodem své dcery. Kombinace, která k talentu Anny Rose Holmer znovu přilákala pozornost. Po společné práci se slavnou herečkou se zdálo, že mladá režisérka narazila na vhodný scénář – Bronco Belle. Natalie Portman si v něm měla zahrát servírku toužící stát se jezdkyní rodea, jejíž cesta ke splnění snu a prosazení se v muži dominujícím prostředí bude pořádně trnitá. Z projektu ale bohužel nakonec sešlo. Aktuálně Anna Rose Holmer pracuje společně se Saelou Davis (která by měla tentokrát snímek i spolurežírovat) na gotickém psychologickém dramatu s názvem God’s Creature pro společnost A24. Ve filmu by si měl zahrát Paul Mescal a Emily Watson. Příběh nás přenese do irské rybářské vesnice za matkou, která se uchýlí ke lži, aby ochránila svého syna. Netuší ale, jak zničující dopad to bude mít na celou komunitu.