• Iveta Laštovicová

ALICE WINOCOUR

Nový sci-fi snímek Proxima, bude po odložené premiéře uveden v rámci přehlídky Tady Vary a poté jej budeme moci vidět v kinech od od 30. Dnes Vám představíme ženu stojící za vznikem tohoto ambiciozního filmu. Je jí francouzská režisérka a scenáristka Alice Winocour. 

Že si scénáře ke svým filmům výhradně píše sama má kořeny ve studiu scenáristiky. Tu absolvovala na prestižní francouzské filmové škole La Fémis, kterou mimo jiné a prošly jména jako: Claire Denis, Céline Sciamma, Emmanuelle Bercot, Costa Gravas, Andrej Zulawski a další. Svoji kariéru začala trojicí krátkometrážních filmů: The Kitchen (2005), Magic Paris (2007) a Pina Colada (2009). První ze zmíněných byl v roce 2006 uveden na MFF Karlovy Vary a Elina Löwensohn (známá především z filmů Hala Hartleyho) v něm bojuje s přípravou humrů. A samozřejmě nejen s ní. 

alicewinocour

Hned ve svém celovečerním debutu Augustina (Augustine, 2012) Alice Winocour dokazuje svůj scenáristický a režijní talent. Po The Kitchen také pokračuje v obsazování výrazných a známých herců. Do hlavní role mladé služebné a posléze pacienty obsadila režisérka zpěvačku a herečku (v té době už za sebou měla několik rolí) Soko, která svoji postavu ztvárnila velmi přesvědčivě, jak v klidných polohách, tak ve vypjatých scénách záchvatů. 

Augustina (Augustine, 2012)
Augustina (Augustine, 2012)

Tématem filmu se jí stala fascinace případy žen z 19. století, které trpěly tzv. hysterií a byly léčeny na speciálních odděleních nemocnic v podstatě jako duševně choré. Co víc, byly ve svých stavech zkoumány a vystavovány před publikum, kde na nich byla demonstrována leckdy kontroverzní léčba. Při hlubším bádání kolem tohoto tématu Alice Winocour narazila právě na postavu skutečné Augustine, která se stala oblíbenkyní slavného doktora Charcota. Ten se na případy “hysterie” a její léčby specializoval. Film tak ukazuje z jedné strany osudy žen stižených touto “chorobou”, ze strany druhé pak vztah, který naváže Augustine a doktor Charcot. Vztah, ve kterém se postupně mění postavení obou stran. Hudbu k filmu složila známá skladatelka Jocelyn Pook, která mimo jiné stojí například za hudbou ke Spalující touze (Eyes Wide Shut, 1999) od Stanley Kubricka. Důkaz, že je Alice Winocour jednou z režisérek, která klade opravdu velký důraz na výběr hudby ke svým filmům, bude její následující film. Než se k němu dostaneme, je třeba zmínit, že naše dnešní žena napsala i scénář k filmu Mustang (2015) o pětici dospívajících sester a jejich strastech na tureckém venkově, za který si odnesla cenu César a několik nominací.

Maryland (Maryland, 2015)
Maryland (Maryland, 2015)

Ve filmu Maryland (Maryland, 2015) Alice Winocour razantně změnila žánr a směr, od emotivní a křehké Augustiny přešla k thrilleru, který vypráví příběh vysloužilého vojáka trpícího posttraumatickým syndromem. Ten je najat na ochranu manželky bohatého podnikatele, v době kdy je on sám mimo město. V hlavních rolích se představili zkušení herci Diana Kruger a Matthias Schoenaerts. Promyšlená práce s hudbou, jejímž záměrem bylo zastoupení hlasu hlavního hrdiny, který není příliš hovorný, dotváří scény kde chce režisérka vyjádřit jeho emoční rozpoložení v konkrétních situacích. Partnerem v tomto záměru se stal francouzský hudebník Gesaffelstein, který je známý spoluprací s velkými jmény jakými jsou: The Weeknd, Daft Punk, Miss Kittin nebo Kanye West. Film byl uveden v roce 2015 v Cannes v sekci Un Certain Regard. Že jeho úspěch zaznamenali i v Hollywoodu značí to, že se v roce 2017 uvažovalo o americkém remaku. Scénář měl psát Taylor Sheridan (Sicario, Wind River) a na režijní stoličku měl usednout James Mangold (Walk the Line, Logan, Le Mans '66).

Proxima (Proxima, 2019)
Proxima (Proxima, 2019)

Novinkou, která měla příští týden vstoupit do našich kin je film Proxima (Proxima, 2019) s Evou Green v hlavní roli astronautky, která se snaží najít rovnováhu mezi svou prací a péčí o svou dceru. Sarah se chystá na roční pobyt na oběžné dráze, kde bude jako jediná žena v týmu mise s názvem Proxima. Podstupuje kvůli tomu tvrdý fyzický i psychický trénink a snaží se připravit na odloučení od své sedmileté dcery. Alice Winocour byla fascinována vesmírem už jako dítě, takže je jí toto téma blízké. Ve svém filmu chtěla diváku podat jiný pohled než mu obvykle na astronauty a jejich práci přináší hollywoodské filmy.


Podle ní jsou v těchto filmech vykreslováni spíš jako nadlidé, přitom jejich příprava před odletem je opravdu bolestivý proces. Při přípravě filmu se spojila s Evropskou kosmickou agenturou, v jejichž prostoráchh v Kolíně nad Rýnem načerpala inspiraci a informace pro psaní svého scénáře. Film se zde i částečně točil, což je dost unikátní. Štáb měl prý stejné povolení jako vědci , kteří za zdmi ESA pracují. Ve filmu narazíte i na odraz zkušeností astronautek, které se Alice Winocour svěřili s tím, jak je těžké se v ryze mužském prostředí vytvořeném muži prosadit a zůstat své. Do třetice pak atmosféru filmu dotváří další výrazné jméno, které je známé nejen mezi skladateli filmových soundtracků: Ryuichi Sakamoto