• Lukáš Bejček

ŽIVOT ZA MŘÍŽEMI

ASHTON SANDERS VE STÍNU SVÉHO OTCE


Život za mřížemi je prvním ze dvou filmů, které Joe Robert Cole natočil v rámci své smlouvy s Netflixem, kterou získal především díky svému scénáři k úspěšnému krimi seriálu Lid versus O. J. Simpson (2016) a spolupráci s Ryanem Cooglerem na scénáři k filmu Black Panther (2018) od studia Marvel.


Film vypráví příběh mladého Jahkora (Ashton Sanders), který navzdory své snaze vyhnout se kriminálu, skončí stejně jako jeho otec (Jeffrey Wright) za mřížemi oaklandského vězení. V prvních okamžicích filmu jsme svědky chladnokrevné vraždy, kterou Jahkor spáchá. „Připravil jsi ji o celou rodinu a ani jsi neřekl proč. Chci jen vědět proč. Proč?“ ptá se pozůstalá během soudního procesu. Stejnou otázku si pokládá i samotný film a svou nelineární formou vyprávění se na ní snaží odpovědět.

Ashton Sanders a Jeffrey Wright ve filmu Život za mřížemi, foto: Netflix
Ashton Sanders a Jeffrey Wright ve filmu Život za mřížemi, foto: Netflix

Většinu filmu se ocitáme na předměstí Oaklandu, kde sám režisér Joe Robert Cole vyrůstal. Je dbán důraz na specifickou mimiku a dialekt místních obyvatel, což dodává prostředí jistou autenticitu, která společně s jeho znalostí místní kultury dělá z prostředí víc než jen lehce zaměnitelné kulisy. Ashton Sanders, který je znám především za svou roli v oscarovém snímku Moonlight (2016), dostává prostor ukázat své herecké schopnosti a v roli zamlklého, často agresivního Jahkora působí věrohodně.


Stejně tak i Jeffrey Wright v roli jeho otce během flashbacků ukazuje divákům jinou stránku, než jsme zvyklí. Wright dělá z role, která by snadno mohla působit jako klišé násilného otce, trojrozměrnou postavu, která pod svou fasádou skrývá emoce a intelekt. Podobně exceluje i samotný Sanders, který potvrzuje, že je jedním z nejnadějnějších herců současnosti. Jahkor polemizuje nad otázkami svobody a osudu, reflektuje jak nad svým dětstvím, tak obdobím adolescence. V průběhu tohoto retrospektivního pohledu do minulosti si postupně můžeme najít k jeho postavě cestu.

Ashton Sanders a Shakira Ja-nai Paye ve filmu Život za mřížemi, foto: Netflix
Ashton Sanders a Shakira Ja-nai Paye ve filmu Život za mřížemi, foto: Netflix

Cole se nikdy nesnaží dělat ze svých postav oběti společnosti a vědomě operuje v šedé oblasti morálky. I přes několik scén, kdy můžeme být svědky předsudků a mikro agresí vůči Jahkorovi, zůstává hlavním aktérem svých činů on sám. Tím se Život za mřížemi odlišuje od většiny filmů zachycujících životy afroamerických komunit, kde jsou obvykle obětmi předem nalajnovaných osudů.


Film se také vymyká mezi většinou počinů z produkce Netflixu a působí nezvykle cinematicky v porovnání s většinou jejich originálních filmů. Obzvlášť během dlouhých záběrů, které nás provází ulicí, kde zrovna probíhají pouliční závody. Ačkoliv se nejedná o film hodný jakýchkoliv ocenění, rozhodně by si zasloužil více pozornosti jak z řad diváků, tak samotného Netflixu. Obdobně jako tomu bylo u dubnového Ocasu tygra (2020) od Alana Yanga, vyšel Život za mřížemi bez jakéhokoliv náznaku marketingu. Oba filmy přitom kvalitou s přehledem předčí většinu jejich projektů a je smutné, že pravděpodobně zapadnou v moři jejich nikdy nekončícího obsahu.